FAQ |
Kalender |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Denna information kanske kan vara till nytta för andra. Jag ställde nedan frågor via Advokatfirman för Marknadsrätt AB:s onlineservice på adressen http://www.marknadsratt.se/online.asp och med tillstånd från Katarina publicerar jag hennes svar.
Mina frågor Vi vill marknadsföra butiken www.ansiktsfarg.se genom att skicka ut reklam med hjälp av e-post till personal på förskolor, fritidshem, grundskolor årskurs 1 och fritidsgårdar. Vi kommer manuellt inhämta e-postadresser från kommunernas eller från enskilda/privata förskolors hemsidor. E-postadresserna kommer både vara personliga (fö[email protected]) och "funktionsbrevlådor" ([email protected]). Meddelandet kommer följa Swedmas etiska regler för E-postmarknadsföring. Det jag är lite orolig för är att åka på någon marknadstörningsavgift för att ha skickat icke-relevant reklam till de personliga e-postadresserna. I Swedmas etiska regler för E-postmarknadsföring kan man läsa detta: "En e-post som skickas till en adress som är direkt kopplad till ett företag, exempelvis [email protected], är alltid att anse som ett buisness-to-business (B2B) e-post. Inom detta begrepp ingår även de tillfällen då en person kontaktas i sin yrkesroll. I dessa fall krävs det inte ett aktivt samtycke från företaget eller personen, så länge det kommersiella meddelandet är relevant för dennes yrkesroll" Fråga 1: Jag antar att det är ok att skicka till rektorer eller inköpsansvariga, men är det ok att exempelvis skicka till både rektorn och personalen på en viss förskola? Finns det några vägledande fall vart gränsen går huruvida "meddelandet är relevant för dennes yrkesroll"? Fråga 2: Om vi skickar reklam till någon som vi av misstag har fått med i sändlistan, exempelvis en vaktmästare. Riskerar man någon påföljd på detta om det var ett misstag? Svar från Katarina Hej Magnus, Som svar på din första fråga så är det vår bedömning att ni kan skicka marknadsföringen till personal på förskolor och dylika verksamheter, oavsett om de har en inköpsroll eller inte. I detta fall är det fråga om en produkt som har anknytning till förskoleverksamhet och är således relevant för personalen i sin yrkesroll. Bestämmelsen har framför allt till syfte att förebygga att näringsidkare kringgår marknadsföringslagens (MFL) 19 § om krav på föregående samtycke vid obeställd marknadsföring via e-post till fysiska personer. Man skall således inte kunna skicka sådan marknadsföring till anställda vid företag om den egentligen riktar sig till dem i egenskap av fysiska personer. Att exempelvis skicka marknadsföring om hudvårdsprodukter för vuxna till personal på en förskola skulle vara ett sådant kringgående som bestämmelsen avser att förhindra. Det går däremot bra att skicka sådan marknadsföring till anställda vid en skönhetssalong. Avseende din andra fråga så är en förutsättning för påföljd att någon som av misstag fått marknadsföringen, exempelvis vaktmästaren i ditt exempel, anmäler detta till Konsumentombudsmannen (KO). Det är en liten risk att KO väljer att ta upp ärendet och föra talan vid domstol om det enbart har drabbat någon enstaka person och KO inte kan se något annat skäl av allmänt intresse att ta upp frågan. KO kan i sådant fall väcka talan vid Marknadsdomstolen och yrka att ni förbjuds vid vite att i fortsättningen använda marknadsföringen. Praxis visar att domstolarna har en tendens att se blidare på överträdelser av liknande slag om näringsidkaren kan visa att man vidtagit åtgärder för att undvika att sådan överträdelse sker. Det kan därför vara en god idé att i början av e-postmeddelandet definiera vem marknadsföringen riktar sig till och att detta sker i dennes egenskap av yrkesperson samt uppmärksamma den som av misstag fått marknadsföringen att bortse från det fortsatta meddelandet. Marknadsstörningsavgift kan enligt 29 § MFL inte utdömas enbart på den grund att ni riktat direktmarknadsföring till en fysisk person utan föregående samtycke. Däremot utgör underlåtenhet enligt 20 § MFL, att ange en adress till vilken mottagaren kan sända en begäran om att marknadsföringen skall upphöra vid marknadsföring med elektronisk post, grund för utdömande av marknadsstörningsavgift. Detta gäller oavsett om marknadsföringen riktar sig till en fysisk eller juridisk person. Det är även viktigt av det tydligt framgår av e-postmeddelandet att det är fråga om marknadsföring, att det är ni som är avsändare av marknadsföringen samt det närmare syftet med kontakten, i detta fall försäljningssyfte. Lycka till med er marknadsföring och hör gärna av er till oss om ni har några ytterligare eller övriga frågor eller vill diskutera igenom vår bedömning per telefon. Med vänlig hälsning Katarina Katarina Ladenfors Advokat/delägare |
||
![]() |
![]() |
|
|