Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

vps / dedikerad server med fokus på databasprestanda

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-04, 11:57 #1
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Jag skulle inte kört VPS för en stor och krävande databas, egen server bör du köra.

Mycket minne och SSD gör extremt mycket, både minne och CPU är extremt billigt idag.

Nu vet jag inte vad du menar med väldig stor databas, men om du behöver över 100-300GB blir SSD väldigt dyrt och då bör du köra med SAS.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-04, 12:26 #2
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2008
Med väldigt stor menar jag ett par miljoner rader, raderna själva har kanske inte så mycket information dock.

Vilka lösningar finns det för en dedikerad server med SSD? Kan inte hitta några, måste man bygga en server själv då och fixa colocation?
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-04, 12:34 #3
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Bjorne Bjorne är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2009
Minne är den absolut viktigaste parametern. Tyvärr är det det som är dyrast också. Annat såsom CPU, diskutrymme och bandbredd kan du få för spottstyvrar men minne måste man betala för. Ju mer minne, desto större del av databasen kan du cacha så att trafiken slipper belasta hårddiskarna vilket är det som tar mest tid.

Dessutom beror det på vad du menar med "väldigt stor." Själv har jag en "liten" databas med fyra miljoner rader och den klarar sig hur bra som helst på 200mb minne. Är databasen för stor kanske du måste välja en dedikerad server istället för ett vps. Är den "ännu större" kanske du behöver ett helt kluster och en distribuerad databas. Men det finns leverantörer som erbjuder vps med 8gb ram som är fullt tillräckligt även för "väldigt stora" databaser (storlek är ju relativt).

Sen skulle jag vilja påstå att ännu viktigare för prestandan, är hur mycket teknik du själv kan/hur skickliga dina tekniker är. Vet man hur memcached, squid, nginx, indexering och lastbalansering fungerar kan man pressa ut hundra gånger mer prestanda ur samma hårdvara än någon som inte kan det.
Bjorne är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017