FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Det här är anledningen till att jag inte vill skapa sidor åt andra personer än mig själv. Inte för att de andra i företaget håller med mig, men jag har iaf tröttnat på att klienter lägger sig i mer än vad som egentligen är nyttigt för dem själva.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det stora problemet med just visuell design är att alla har en åsikt och kommer därför att bidra med den. "Jag tycker grönt är finare än rött" exempelvis... du kan inte vinna en sådan fight genom att säga "rött är finare än grönt". Det enda man kan göra är att se till så man har källor och information att backa upp många av sina designbeslut med, det har jag själv lärt mig efter många år i branchen.
Hur ska dom kunna säga emot att "Nielsen säger i en rapport från 2008 att antalet användare som lämnar en site efter 5 sekunder ökar med 80% om färgen grönt används som text jämfört med svart text". Ett helt fingerat exempel givetvis, men då det finns "designregler" för det mesta så måste du helt enkelt förkovra dig för att kunna backa upp allt du gör och allt du säger med fakta. En "känsla" väger svagt på ett kundmöte om man droppar lite fakta på bordet som dessutom visasr på att DU har tänkt till och att det du gör inte bara är "känsla" heller... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Alt 1. Skicka länken till seriestrippen till dom. Tar dom dig fortfarande inte på ditt ord så lägg in jordgloben där dom blir nöjda och skit att skriva att det är du som gjort siten.
Alt 2. Låt några oberoende ögon bedömma om jordgloben är en bra ide. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det enda man kan göra som webdesigner är att ge råd på vad som inte blir snyggt eller skär sig.. sen får man bara bita i det sura äpplet och göra som dom säger. Blir det inte bra är det bara att skita att ha sidan som referens.
Men man ska inte acceptera vilken skit som helst. Det finns de företag som vill att man kanske ska leta efter passande bilder i all oändlighet eller testa sjuttioelva saker för att se hur det ser ut. Då är det viktigt vad för avtal har man gjort. Jag skulle rek en tidsgräns om det är ett fast pris - annars så finns risken att man hamnar i en situation där kunden vill testa orimligt många olika saker. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min tro när det kommer till grafisk design är, att varken beställarens eller designerns åsikt om vad som är snyggt/tilltalande/säljande är ganska oväsentligt. Det som har betydelse är ju vad majoriteten av besökarna tycker är tilltalande och funktionellt. All heder till designern som troligtvis har mer kunskap om vad som uppfattas som snyggt.
Alla människor har åsikter och tror sig i många fall veta bäst. De inser inte att man inte kan vara "expert" på allt. Troligtvis är det sådana personer som också lägger sig i andras arbetsuppgifter. Det är nog extra viktigt i ditt fall att vara väldigt noga med att argumentera väl för din sak. Säger man "jag har rätt, du har fel" är risken stor att motparten blir ännu mer triggad att hålla fast vid sin åsikt. Läs på lite om argumentationsteknik, det kan vara nyttigt i många sammanhang. http://www.argumentationsteknik.se http://sv.wikipedia.org/wiki/Argumentation |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|