FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag undrar om det är möjligt att lösenordsskydda mappar och filer i Windows Vista? Någon som vet om funktionen finns i operativsystemet, eller om det finns något bra litet program som man kan använda?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Nu vet jag inte vad du vill uppnå men som administratör kan du säkert se till att en profil når sina egna mappar men inte andra. Dock är det lätta att ordna rättigheter på dina mappar om man skulle vilja. Då är det bättre att använda tex TrueCrypt. Där kan du se till att ingen når dina filer eller mappar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Ska du skydda mappen från någon annan som är inloggad på samma användare?
Om inte: Högerklicka på mappen och välj egenskaper. Klicka på knappen "Avancerat..." under rubriken attribut och bocka i kryptering. Mappen namn kommer byta färg för att du tydligt skall se vad som är krypterat och ej. Nu kan ingen annan användare på datorn öppna mappen (inte ens administratör som tar över ägarskap på mappen kommer få ut innehållet i klartext). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
Hellsing:
Funkar inte det enbart om man har Ultimate med EFS kryptering? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Som sagt, vet inte ditt behov men MS inbyggda EFS kryptering är lite farligt. Om någon annan användare tex byter ditt lösenord är filerna egentligen förlorade men det går, väldigt trassligt, att återställa filerna. Krypteringen är alltså inte 100% säkert. Läs mer här: http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...les-or-folders
Jag tycker TrueCrypt fungerar mycket bättre och tryggare för mig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Du får också problem med dina filer/kataloger om admin tar ägarskap av dina filer/kataloger. Så Jan har helt rätt i att det är en enkel men relativt farlig lösning på flera sätt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Syftet är att skydda bilder av lite mer privat karaktär på före detta flickvänner. Jag utgår ifrån att dessa gamla bekanta inte skulle bli glada om materialet läckte ut eller blev stulet. Så på sätt och vis är det mycket viktigt att krypteringen är 100 % säker. Samtidigt så tror jag att en hackares incitament att försöka bryta krypteringen skulle vara ganska begränsat. Det är alltså inga affärshemligheter som ska krypteras, men jag skulle ändå föredra om det var en relativt säker kryptering.
Tackar för svaren hittills. Jag ska titta på de alternativen som ni föreslår. Fler tips är välkomna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Skapa en lösenordsskyddad krypterad RAR/ZIP-fil. Moderna versioner av t.ex WinRAR/WinZIP använder AES-kryptering på rätt sätt. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|