Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Företagsnamn

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-24, 11:57 #11
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Andreaso Visa inlägg
hade lite tråkigt och gjorde ett logoförslag http://www.webbyran.nu/Diverse/octarin.jpg God Jul!
Skitsnyggt! Du har visst den där speciella genen man måste ha för att göra loggor. Det var ungefär sådär den såg ut i min fantasi men det blev aldrig så i verkligheten. Nu ser jag att det är ett bra namn och stavningen med c ser rätt ut.

Tack för julklappen och God jul!
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-25, 01:26 #12
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Jag har inte läst boken ifråga och jag är heller inte speciellt kunnig i färgnyanser osv, men jag känner mig inte helt bekväm med octarin..

Det får mig direkt att tänka på en gammal Chuck-Norris-kung-fu-film som heter "Octagon".
Octa i kombination med "rin" (som osökt får mig att tänka på det kemiska stridsmedlet "Sarin" när vi pratar "naturmedel") får mig spontant att känna olust till att stoppa dessa produkter i håret..

Missförstå mig inte - brainstormingen är BRA, logotypen är snygg och jag vet INTE hur kvinnor ser på detta (eller känner till filmer och nervgaser...), men smakar jag på "Octarin/e" så LÅTER det även lite "hårt" (nästan "styggt") att uttala pga av "C:et" och "R:et"


Mitt alternativa "mildare" (feminina!?) förslag bygger på:

Att tänka på core-business! (och jag förespråkar enkel- och tydlighet)

VAD är det du säljer?
Svar: Henna!

HUR säljer du?
Svar: Internet (dvs en fördel SEO-mässigt att produkten finns i verksamhetsnamnet/domänen du använder)

Du vill ha en egen prägel på namnet (förstår jag det som)
Svar: CHECK

Möjlighet till att använda namnet för att expandera på ickesvenska marknader (vet inte alls om detta är vad du önskar)
Svar: CHECK

Förslaget: Byt ut "Octa" mot "Henna" och "rine" mot "line"

"HENNALINE"

Fördel SEO-mässigt, Mjukare och snällare uttal, Kan användas på Svensk OCH internationell marknad, Kan känneteckna såväl Verksamhets/Företagsnamn som en hel produktlinje.

Alternativt "HENNALIN" (verkar bara finnas en finsk sida med annan verksamhet), tappar "produktlinjeidén", men blir mer "personlig".

Nåja, det var lite sena tankar från mig iaf...god fortsättning alla!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-25, 12:13 #13
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Åh, rådiss. Jag håller inte med dig om octagon, för jag tror att även om man förknippar det med det så tänker man på formen inte filmen. Octa är ju helt enkelt 8. "rin" förstår jag dina tankar om däremot, eller i alla fall "in" som är en ändelse på beteckningar för kemiska föreningar, lösningar tror jag, och det gör att det låter lite hårt. Jag har också tänkt så ibland. Fast sen går jag tillbaka till att tänka nektarin och instrument. Det är det som är lite roligt med ordet, det finns hur många tolkningar som helst.

Men jag vill inte ha ett för feminint namn heller. Både för att det inte passar mig och för att min kundkrets inte alls bara består av feminina kvinnor som letar skönhetsprodukter. Med en för feminin prägel så skulle jag skrämma bort kunder av andra kön och stilar.

Jag vill inte ha ett engelskt namn men gärna ett som folk från andra länder förstår ungefär, naturprodukter är ett bra sådant ord, svenskt men andra förstår det. Personligt vill jag att det ska vara, originellt, och företaget får inte låta för stort. Hennaline går helt bort. Det ska passa min lilla firma och faktumet att jag skriver i jag-form rätt ofta. Sen vill jag inte riktigt ha henna i namnet, fast det kanske är lite dumt tänkt också, jag vet inte. "Hennalin" var faktiskt lite fint, för att jag tycker om materialet lin, fast vad ska det betyda egentligen? Henna är förresten ett finskt förnamn.

Hm, det här var fruktansvärt svårt.

Senast redigerad av najjie den 2009-12-25 klockan 12:15
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-25, 12:34 #14
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
@najjie Nej rådiss var det inte alls menat som, jag ville bara ge vad JAG genast tänkte och associerade till när jag såg förslagen - så jag ville bara ge dig alternativ.

Men när jag läser det du skriver nu så känns ju också "HENNATUR" som ett hyfsat alternativ..!?
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-25, 14:02 #15
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Det är bara bra att du är ärlig! Man blir ju hemmablind.

hennatur var ju riktigt roligt namn faktiskt. Svårt att uttala men på ett intressant sätt. he-natur eller henna-tur, lite lagom tungvrickare och lätt att komma ihåg ändå.

Men jag skulle gärna vilja ha någonting med två ord, vet inte riktigt varför men det känns som ett mer komplett namn då.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 21:05 #16
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag tyckte faktiskt att octarin var ett bra namn. Det känns inte alls så hårt och kopplingen till kemiska stridsmedel tyckte jag var väldigt långsökt. Om du dessutom kombinerar det med loggan du fick i julklapp blir det ju ännu bättre. Kör på det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-26, 23:17 #17
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
Jag tyckte faktiskt att octarin var ett bra namn. Det känns inte alls så hårt och kopplingen till kemiska stridsmedel tyckte jag var väldigt långsökt. Om du dessutom kombinerar det med loggan du fick i julklapp blir det ju ännu bättre. Kör på det.
Tack för uppmuntran! Jo, kopplingen till kemiska stridsmedel är långsökt, men kopplingen till diverse kemikalier är närmare pga ändelsen -in, klorin, samarin, heroin.. Fast man kan ju analysera sönder alla ord.

Det handlar nog mer om resten av imagen. Jag har surfat på diverse ord jag tyckt om och hittade gryning.se. Vackert ord men den loggan gjorde det plötsligt kallt.

Jag vill i alla fall ha något som ligger mig varmt om hjärtat och inte bara är marknadsanpassat eller vad man ska kalla det. Håller på att pussla ihop en ny version av hemsidan och har jag inte kommit på något bättre när den är klar så blir det octarin.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-30, 21:56 #18
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker "Hennaline", "Hennalin", "Hennatur" är utmärkta alternativ till firma.

Jag håller med om att det definitivt är trevvligare att ha "mjuka" företagsnamn för just naturprodukter som riktar sig till kvinnor.

Jämför med andra varumärken (iofs annan branch men ändå, liknande målgrupp fast ändå inte...) Oriflame, L'Oreal, Chanel, Boss, Oscar De LaRenta, ...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017