FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej,
Vet inte om detta är vanligt bland betalväxlar men jag köpte själv en vara privat av en handlare som använder sig av paysons betalväxel. Via paysons popup blev jag tvingad att acceptera Payson's villkor (detta var en vanlig kortbetalning) och jag mejlade payson och fick följande svar: "Butiken som du handlar hos använder i så fall Payson som betalningsförmedlare, och för att använda betaltjänsten Payson så måste du godkänna dessa allmänna villkor. Om du inte godkänner villkoren så rekommenderar vi att du kontaktar butiken och ber om att få betala på annat sätt." Hur skulle det se ut om jag hos Åhlens blev tvingad att acceptera några villkor för DIBS tjänster? Eller om jag stod på macken? Är det ens lagligt? Är det några andra betalväxlar som gör samma sak? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vid betalning via Payson skapas ett användarkonto där man kan ha innestående penningar på. Jag kan tänka mig att avtalet reglerar detta användarkonto, rättigheter och skyldigheter m m .
Betalning med bankkort i affärer skapar inte användarkonto, så det är inte samma sak. Senast redigerad av allstars den 2009-12-23 klockan 11:06 Anledning: prepositionsändring |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Exakt, i och med att det skapas ett konto så måste du godkänna att dina personliga uppgifter lagras i en databas etc. etc. pga. svensk lag. Jag tror nog att du kan den visan vid det här laget.
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
"För att välja lösenord till ditt Paysonkonto klicka på länken nedanför. Av säkerhetsskäl är denna länk endast giltig fram till 2009-12-22 23:08:27" Payson skulle alltså kunna be kunden att acceptera villkoren när man skapar ett lösenord, annars utgår jag från att kontot försvinner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Eftersom det är Payson som har inlösenavtalet med banken, och inte butiken, så är det Payson som drar pengarna från ditt konto och vidareförmedlar dem till säljaren. Därför måste du godkänna att de gör det. Samma "teknik" används av t.ex Paypal, Paynova, Moneybookers ... även där godkänner du villkor mellan betalningsförmedlaren och dig själv.
Vid "riktig/vanlig" kortbetalning har säljaren ett eget inlösenavtal med banken och då är det han själv som drar pengarna från ditt konto. Visserligen går transaktionen via DIBS, Auriga, ... men det är inte de som drar pengarna. De bara tillhandahåller en teknisk tjänst för att kommunicera på ett säkert sätt med banken. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|