Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Alla mina enskilda sökord har mellan 7 och 10 i quality score. Majoriteten ligger på 10, även de med låg CTR. Men jag antar att det finns en massa osynliga värden för kontot i sin helhet.
Mitt problem är att jag gillar låg CTR. Jag vill endast att folk som vill handla ska kicka på mina annonser. Om jag tex byter ut min Title i annonsen från att vara sökordet, till att vara butikens namn, så sänker jag min CTR, men höjer min CTA. Ur Googles synpunkt kanske inte helt optimalt, men ur mitt perspektiv helt fantastiskt.
Frågan är hur jag ska göra med alla sökord med låg CTR som bara ger mig ett fåtal köp om året, men som knappt kostar mig en krona totalt. Det är egentligen dessa sökord som jag gillar. Låg sökvolym och låg CTR, men med en rackarns hög CTA och en obefintlig kostnad per omvandling. Den stora frågan är alltså om dessa små "guldkorn" i själva verket förstör för mina dyra och trafiktunga sökord med hög konkurrens.
|
Det är nog många som tänker likadant, men Google vill ju visa annonser som får många klick eftersom de tjänar mer pengar då, och de resonerar också att detta är bättre för användaren som får se mer relevanta annonser.
Här finns bevis för att CTR är relevant:
http://adwords.google.com/support/aw...n&answer=10215
Klicka på "I. Quality Score for Google and the Search Network". De tre översta punkterna handlar om CTR.
Det går bättre än man tror att kontakta AdWords support om man har frågor. Jag hade en fråga liknande denna och fick, till min förvåning, svar från Google.