FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vi behöver byta ut en gammal dator i familjen och funderar på att passa på att skaffa Windows 7 samtidigt. Frågan är vilken version man ska välja.
http://windows.microsoft.com/sv-SE/w...oducts/compare Datorn ska mest användas för surf, mail, Office, kanske lite CS3, samt lyssna på musik så det är inget extremt krävande. Funderar på Premium just nu. Det jag känner mig osäker på är "XP mode", som efter vad jag förstår bara finns i Professional och Ultimate. Vad är det för typ av program som inte kan köras direkt i Windows 7 utan kräver XP mode? Någon som har exempel på sådana program? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Windows 7 är helt underbart att jobba i. Jag har Home Premium som passar bra för mina ändamål. Det bästa som Microsoft har producerat någonsin.
Jag har inte upplevt några större problem med något program. Det enda programmet jag måste köra i XP-läge är openVPN. Ta en titt på http://www.microsoft.com/windows/com...s/default.aspx. Där kan du se vilka program som är kompatibla med Windows 7. Senast redigerad av HenSod den 2009-12-11 klockan 09:16 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för länken, det var intressant. Men jag får inte ihop det riktigt... Som jag har förstått det så är XP mode något som bara går att köra i Professional och Ultimate-versionerna av Windows 7, och dessutom måste processorn ha en viss egenskap. Vad är Vista-läget som du talar om i Home Premium?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag menade självklart XP-läge och inte Vista-läge. Jag har som sagt Home Premium och där kan jag ställa in kompatibilitetsläge. Jag tror inte att processorn behöver ha någon speciell egenskap för att kompatibilitetsläget ska fungera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Xp mode som du pratar om, är bara en funktion i Vista & Windows 7, før att starta program i kompabilitetsläge. D.vs program som inte fungerar på vista & Win 7, kan ändå fungera i kompabilitetsläge.
Det som händer är att din Vista/win7 dator simulerar den miljø som programmet var byggt før. (allt från Win 95 till win vista Sp2. Inkl server 2003 & 2008) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag har inte hørt något om att du skulle behøva ha någon speciell processor.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var här jag läste det http://www.tipsomvista.se/windows-7/...windows-7.html
Citat:
Det verkar ju funka för HenSod i Home Premium-versionen, så det kanske inte är något att bekymra sig om. Hur mycket internminne har du förresten, HenSod? Har för mig att jag också läst någonstans att man behöver "ytterligare 1GB" för att kunna använda XP mode. Hittar inte var jag såg det nu, men det kanske inte heller stämmer...? Edit: På jobbet har jag Vista och använder Virtual PC för att köra IE6 i XP. Så jag är bekant med Virtual PC. Men det som gjorde mig fundersam från första början var att det verkade som om det inte skulle gå att använda Virtual PC överhuvudtaget på vissa Windows 7-versioner. Senast redigerad av etanders den 2009-12-11 klockan 11:58 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det är skillnad på XP Mode och kompatibilitetsläge. Kompatibilitets-
läget är det som funnits med sen XP-tiden och XP Mode är en virtua- lisering av XP. Nedgraderingsrätt till XP Pro ingår i Business, Enterprise och Ultimate. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|