Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Utvecklare på deltid, dyrt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-12-12, 20:46 #1
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Säkrat familjens ekonomi?

För 624000:- får du knappt ut en årslön till dig själv. Hur skall du klara av att försörja en familj?

Därefter kommer du säkert ha en del oväntade utgifter. Ett webbhotell klarar du dig en stund på, sedan behöver du skala upp. Sånt kan kosta pengar. Visserligen tror jag inte att du får så mycket trafik, om jag skall vara ärlig.

Sedan tror jag att alla här är rätt intresserade av att veta vilka bolag det är som väljer att gå med som annonsörer på en icke etablerad sida för så mycket pengar.

http://www.reseforum.se/forum/turkiet/

Har väldigt bra aktivitet, och då ligger ändå ett väldigt stort bolag i ryggen på denna sidan.

Jag vill inte skjuta ner dina drömmar och mål. Jag säger bara att du bör tänka över vissa saker mer än andra. Säkra dina annonsörer med ett kontrakt/avtal. Tomma ord är inga pengar.
Oläst 2009-12-12, 21:52 #2
StateCollapse StateCollapse är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Nov 2009
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av Alex Visa inlägg
Säkrat familjens ekonomi?För 624000:- får du knappt ut en årslön till dig själv. Hur skall du klara av att försörja en familj?
Finns ingen mening att svara på detta då jag vill skydda min flickväns integritet. Min ekonomi har ni i tråden.

Citat:
Visserligen tror jag inte att du får så mycket trafik, om jag skall vara ärlig.
För att du har kontakt med den "där" och ger honom tips och information om vad jag printar eller vad?

Citat:
Sedan tror jag att alla här är rätt intresserade av att veta vilka bolag det är som väljer att gå med som annonsörer på en icke etablerad sida för så mycket pengar.
Du tror och vet jag. Det är en stor skillnad på det. Jag litar på min magkänsla.

Tror gör man i kyrkan och vet gör man i kloster. Ett ordspråk.

Sedan, varför ska jag kliva in här, ljuga er alla rakt upp ansiktet? Är det för att jag vill skapa mig ett förtroende och gott föredöme? Riktigt så är det inte, Alex.

Vilka som ska gå in med kapital är jag själv med x antal tusen och sedan annonsörer. Dessa två har valt att vara anonyma då det handlar om en tjänst som inte är i bruk men mina annonsörer tror på min idé.

Citat:
http://www.reseforum.se/forum/turkiet/

Har väldigt bra aktivitet, och då ligger ändå ett väldigt stort bolag i ryggen på denna sidan.
Jag kommer att koka www.reseforum på 200 grader kan jag lova. Dom kan se sig i stjärnorna när jag susar förbi dom.

Sedan har inte vi samma kunskaper eller inriktning. Då www.reseforum.se har varken uppsatta regler, klistrade trådar eller underforum. Enligt mig är det en amatör som driver forumet på dagisnivå. Skulle jag driva forumet så skulle forumet tiodubbla sitt användarantal på ett halvår och bolaget skulle gå med vinst år efter år.

Citat:
Jag säger bara att du bör tänka över vissa saker mer än andra. Säkra dina annonsörer med ett kontrakt/avtal. Tomma ord är inga pengar.
Avtal finns och alla papper är påskrivna med advokater inblandade.
StateCollapse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 21:48 #3
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Visa ord från Alex, jag omsätter mer än 624 000 och har väldigt låga omkostnader och kämpar ändå med ekonomin, och att anställa någon ens heltid är inte ännu att tänka på men är ändå mitt mål.
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-12, 22:17 #4
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
För att se på det hela ur ett annat perspektiv dvs. från en utvecklares sida. Om jag skulle arbeta med din sida på halvtid så skulle jag vilja fakturera dig minst 40.000 kr i månaden.

Man jag tror att det inte ska behövas 60-80 timmars arbetsinsats för de uppgifter du skriver om att du vill att en utvecklare ska utföra på din hemsida. Med andra ord är det nog bättre att anlita någon för de specifika problem (buggar) som uppstår. Det är även på det viset att det föreligger en viss standardskillnad eller kompetens hos utvecklare. En del löser problem blixtsnabbt (kanske lite överdrivet) medan andra tar tid på sig. Så en dyrare utvecklare kan vara billigare än en billig utvecklare.

Sedan finns det en annan variant om underhållet av din sida kräver mindre tid än 60-80 timmar per vecka. Det är att erbjuda en andel i din hemsida. Utvecklaren gör vad som behövs utan att ta betalt och gör det först när sidan genererar vinst. samt att han eller hon får pengar vid en försäljning av sidan. Det är säkert det billigaste alternativet för dig och du tar på så sätt i princip ingen ekonomiskt risk.

Pengar som du får in till din hemsida som läggs på utveckling är inte något vidare bra sätt att förvalta de pengarna. Vad som avgör om sidan blir en succé eller inte är förmodligen marknadsföringen. Finns det inga pengar till den så får du nog en motig uppförsbacke. Men detta kan du nog redan eftersom du har lyckats få sponsorer.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-13, 15:30 #5
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av guran Visa inlägg
För att se på det hela ur ett annat perspektiv dvs. från en utvecklares sida. Om jag skulle arbeta med din sida på halvtid så skulle jag vilja fakturera dig minst 40.000 kr i månaden.
Så du menar på fullaste allvar att utvecklare som arbetar deltid tar betalt för heltid?

Hur kan det finnas företag som anställer utvecklare på deltid? Betalar dessa företag en heltidslön för utvecklare som arbetar deltid?

Jag har aldrig talats om något mer konstigare. Varför ska man ta betalt för heltid när man arbetar deltid?
Oläst 2009-12-13, 21:43 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av StateCollapse Visa inlägg
Så du menar på fullaste allvar att utvecklare som arbetar deltid tar betalt för heltid?

Hur kan det finnas företag som anställer utvecklare på deltid? Betalar dessa företag en heltidslön för utvecklare som arbetar deltid?

Jag har aldrig talats om något mer konstigare. Varför ska man ta betalt för heltid när man arbetar deltid?
Han menar nog snarare att han fakturerar dig 500 kr/h: 40.000/80=500.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 05:37 #7
Banned

Banned

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Han menar nog snarare att han fakturerar dig 500 kr/h: 40.000/80=500.
Det innebär alltså, arbetar han heltid så fakturerar han 500kr/tim: 80.000/160=500. Blir på ett år 1920tim x 500kr/tim= 960.000 och det är ingen dålig lön det (Ja, skatter och avgifter kommer också, det vet jag).

500kr/tim det är inte många som tjänar så bra, knappt att en politiker inom kommunalnivå ligger på en sån lön. Undra varför inte alla arbetar som webbutvecklare när man kan tjäna 960.000kr/året och arbeta heltid
Oläst 2009-12-14, 06:08 #8
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2009
Citat:
Det innebär alltså, arbetar han heltid så fakturerar han 500kr/tim: 80.000/160=500. Blir på ett år 1920tim x 500kr/tim= 960.000 och det är ingen dålig lön det (Ja, skatter och avgifter kommer också, det vet jag).

500kr/tim det är inte många som tjänar så bra, knappt att en politiker inom kommunalnivå ligger på en sån lön. Undra varför inte alla arbetar som webbutvecklare när man kan tjäna 960.000kr/året och arbeta heltid
1200 timmar eftersom man räknar bort semester etc.
Arvodet ska utöver lönen täcka alla skatter, sociala avgifter, tjänstepension, semesterersättning och kostnader konsulten har i företaget.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:52 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005

Citat:

500 SEK/tim är ganska lågt arvode för en programmerare, det kanske skulle funka för en junior webdesigner men en erfaren utvecklare skulle du troligen få betala från 700 SEK/tim för en Junior. Självkostnaden för en junior utvecklare hamnar på minst 600 SEK/tim för företaget som har utvecklaren anställd. Större företag räknar generellt med ca 750 SEK/tim som självkostnad för IT-personal och ca 650 SEK/tim för övrig kontorspersonal.

Genomsnittspriset för utvcklare var i Augusti ca 932 SEK/tim + moms enligt en undersökning IDG gjort bland sveriges 500 störtsa företag. 2008 var timarvodet 933 SEK/tim + moms genomsnittspriset hade m.a.o. gått ned 1 SEK/tim + moms.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-12-14 klockan 19:00
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-12-14, 18:47 #10

Citat:

40000 SEK/månad är haltidsarvode, för heltid skulle det bli 80000 + moms.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017