FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Är det någon som från klassisk ASP har lyckats exekvera cmd.exe på en 2003 Server (eller nyare) med IE7/IE8 installerat?
ANledningen till att jag undrar är att vi har en webbtjänst (internt) som behöver kunna exekvera java.exe (wshell så det går via cmd.exe) och det har fungerat utmärkt på servern ända tills jag uppdaterade från IE6 till IE7. Då slutade möjligheten att exekvera exe-filer att fungera. Det finns inget i den vanliga dokumentationen om detta men efter väldigt mycket sökande så hittade jag på en blogg att från och med IE7 så har MS bestämt att ändra på säkerheten för exekvering av exefiler i systemet. Det påverkar alltså även IIS:en. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Installerade du IE7/IE8 på klienten eller servern?
Inga felmeddelanden? Kollat loggboken? Är IE i rätt "zon" ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
På servern och det var efter installation på servern det sket sig och loggboken är ren o fin (om du menade applikations- och systemloggen). IE ska inte behöva vara i rätt zon då det är på servern problemet uppstår. Det är bara i ASP det slutar att fungera. Jag har reproducerat felet på en nyinstallerad server dessutom så det är inget som ligger och skräpar heller.
Det som är lite irriterande är att om jag gör samma sak i .NET mha. System.Diagnostics.Process så fungerar det. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|