FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Det beror helt på vilken policy ert företag har när det gäller information/material till en viss kund. Läs igenom de avtal ni har skrivit med kunden, samt ta reda på vilken policy ni har i frågan. Många firmor (inkl. jag) använder sig av ett s.k. Non-Disclosure Agreement (NDA), dvs. att all information, som design, kontaktuppgifter etc, som vi får av en kund är konfidentiellt. Detta innefattar oftast även allt grafiskt material som tas fram för eller tillsammans med kunden. Sedan hänger väl mycket på hur designerna är framtagna. Har ni byggt upp ett designförslag genom att utgå från kundens spec och deras färgscheman/logga så kanske det är mindre lämpligt att sälja dessa "oönskade" designer. Om ni utgått från en standarddesign/en mer generell design och sedan justerat den något för att passa kunden så kanske det inte är lika känsligt att sälja den vidare. För framtida arbeten så bör ni lägga till vad som gäller i era avtal. Det är en trygghet både för er och för era kunder att veta exakt vem som har rätt till vad. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|