FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jag tror faktiskt tvärtom att många av dessa kommer att få en ganska utbredd användning om priserna inte blir alltför höga men givetvis kommer de inte att ersätta .com. Stadsdomänerna kommer säkerligen att användas av många lokalt begränsade företag t.ex. restauranger och turistattraktioner av olika slag. Dessutom finns det ju faktiskt ett gäng nya tlder som kan likställas med landsdomäner då exempelvis Galicien, Skottland och England i princip är egna länder i de flesta invånarnas ögon. .arab kan säkerligen också få en ganska utbredd användning då det historiskt finns en känsla av samhörighet över hela arabvärlden.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-11-24 klockan 07:49 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
tartareandesire - jag gör samma bedömning som du. I mitt inlägg så utgick jag från "svenskt användande" av domäner under kommande TLDer. Men förutsätter nästan att de nya geo-TLDerna mest drar till sig regionalt, nationellt eller lokalt intresse.
OCH ska jag väl tillägga att om det kommer en .sthlm eller .swe eller liknande, så anser jag att dessa skulle ha större inverkan på Svenskt användande än exempelvis .中国 eller .berlin. Men det är ur användningsperspektiv. Sen kommer det ju sannolikt alla nya TLDer väcka visst intresse hos spekulativa investerare - även i Sverige. Men en stor "klick" intressenter av nya TLDer har än så länge inte visat upp sig offentligt. De allra flesta nya gTLDer kommer sannolikt INTE att vara geo-TLDer, utan TM-TLDer. Någon har sagt mig att "stora armador" av företagsjurister har besökt de sista årens ICANN-möten för att uppdatera sig om hur de ansöker om att få det egna varumärkets/företagets kännetecken som TLD. - typ .volvo eller .lego Beträffande längden på nya gTLDer, så är det endast ccTLDer som får vara 2-tecken, gTLDer och även de nya gTLDerna (även kallade sTLD, sponsored Top Level Domain) behöver vara minst 3 tecken. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|