Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Licens för egenutvecklad Joomla-komponent

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-17, 20:56 #1
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Question Licens för egenutvecklad Joomla-komponent

Hej,
Har utvecklat några Joomlakomponenter som det väckts intresse för. Hittills har de enbart varit för mitt eget bruk, men nu när andra vill använda dem undrar jag vilken typ av licens man skall använda.
GPL ger mig rätt att ta betalt för mitt arbete, men användarna har rätt att sprida komponenterna vidare och modifiera osv.
Måste en komponent för Joomla licensieras med GPL eller kan man ha andra licenser på dem? (med tanke på att Joomla använder GPL)

Om jag nu kan använda en annan typ av licens, finns det några färdiga avtal man kan använda sig av eller är det bättre att skriva sitt eget? (inspirerat av andra så klart...)

Vad jag vill:
Kunder kan köpa komponenten och använda den i sin Joomla-installation, men inte kopiera eller sprida den vidare utan min tillåtelse. Eventuellt skall de få modifiera komponenten för "eget" bruk.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 09:30 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Du har rätt att skriva eget avtal, eftersom du är upphovsman till det.

Enda som kan avskräcka personer från att sprida vidare den är priset & prisvärdhet.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 11:30 #3
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Saxat ur GPL FAQ:

"If the program dynamically links plug-ins, and they make function calls to each other and share data structures, we believe they form a single program, which must be treated as an extension of both the main program and the plug-ins. This means the plug-ins must be released under the GPL or a GPL-compatible free software license, and that the terms of the GPL must be followed when those plug-ins are distributed."


Programmet, Joomla, är GPL. Det länkar dynamiskt in plugins och enligt GPL räknas då alla extensions in som en del av programmet.
Med andra ord är det inte tillåtet att releasa ett joomla-plugin som inte releasas under GPL eller GPL-kompatibel licens.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 12:01 #4
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
mbomelin > Du citerar från GPLv3. Joomla använder GPLv2.

Skillnaderna:
http://www.groklaw.net/articlebasic....60118155841115
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 20:43 #5
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av mbomelin Visa inlägg
"If the program dynamically links plug-ins, and they make function calls to each other and share data structures, we believe they form a single program, which must be treated as an extension of both the main program and the plug-ins. This means the plug-ins must be released under the GPL or a GPL-compatible free software license, and that the terms of the GPL must be followed when those plug-ins are distributed."
Intressant... Blir väl att släppa enligt GPL iallafall då...

Följdfråga:
Ett av mina projekt består av två delar. En "klient"-del som är en Joomla-komponent. Sedan har jag en server-del som körs på en annan fysisk server som är helt fristående och använder inga fria bibliotek (förutom php typ ). Kopplingen mellan dem är att Joomla-komponenten skickar http-förfrågningar till server-delen som returnerar ett svar (en egen blandning av XML-RPC/WDSL/SOAP). Detta tycker jag inte faller under ovanstående "make function calls to each other and share data structures" då det är envägskommunikation.
Kan jag då licensiera mitt server-program med egen licens? Joomla-komponenten går delvis att använda utan server-programmet.
Detta måste väl likställas med t.ex. Facebook API eller Google API som inte är Open Source, men många använder det i GPL-licensierad programvara.

Oj... Långt inlägg igen. Men detta är intressant. (Har läst hela GPL på svenska. Innehåller mycket bra saker!)
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-18, 21:50 #6
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
En komponent till Joomla kan du om du skrivit den själv licensiera hur du vill.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-22, 10:23 #7
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
qson qson är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 513
Har luskat runt lite, läst hela GPL och kollat in komponenterna i Joomla-extensions-directory. Visar sig att ALLA komponenter/moduler/tillägg på JED har någon form av GPL-licens (GPL/LGPL/CreativeCommons etc.) så det verkar som mina egna komponenter också måste licensieras som GPL.
qson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-22, 12:02 #8
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Det är bara om du vill ha den listad i Jooma Extensions Directory som du måste licensiera den med GPL (se vidare http://community.joomla.org/blogs/le...july-2009.html). Om du inte vill vara med där står det dig fritt att använda vilken licensform du önskar.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
gpl, joomla, komponent, licens, php


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017