Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ett företag använder sig av vårt företagsnamn

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-19, 17:54 #1
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Standard Ett företag använder sig av vårt företagsnamn

Hej,

Ett företag inom resebranschen, en konkurrent till oss, använder vårt företagsnamn titt som tätt i texter på sin hemsida. Det är väldigt uppenbart vad de försöker åstadkomma, då det kommer upp väldigt frekvent.

T ex:
"VårtFöretagsnamn"
"VårtFöretagsnamn"
"Vi har passionerat förhållande till LAND som land och VårtFöretagsnamn i olika tappningar."
"Vi arrangerar många spännande VårtFöretagsnamn"

Vårt företagsnamn är bestående av Land+resor, men då de skriver i sin text som de är partners med oss så känns det inte rätt att ett annat företag utnyttjar vårt företagsnamn för att slå högre på sökoptimeringen.

Det jag nu undrar är hur man ska gå till väga för att försöka reda ut denna situation?
Om de inte vill ändra efter man kontaktat dem? vart går man då?
Finns det inga regler som reglerar detta?

Med vänlig hälsning
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-19, 18:17 #2
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Försök att registrera företagsnamnet hos PRV som nationellt varumärke i alla relevanta klasser. Dock tror jag inte att det kommer att gå igenom hos PRV om namn är LANDresor. Heter ni tex Thailandresor så kan ni inte förbjuda andra resebyråer ifrån att använda ordet thailandresor.

Citat:
men då de skriver i sin text som de är partners med oss så känns det inte rätt att ett annat företag utnyttjar vårt företagsnamn för att slå högre på sökoptimeringen.
Om de uttryckligen skriver att de är partners med ert företag och de inte är det, så har du däremot någonting att gå på rent juridiskt. Kontakta en jurist är mitt tips.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-19, 22:31 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Jag förstår problemet från ditt håll sett, men jag förstår inte varför en text hos en resebyrå INTE skulle kunna se ut så här:

"Vi har ett passionerat förhållande till Thailand som land och Thailandresor i olika tappningar."

Det ser inte ut som att de medvetet försöker använda just ert företagsnamn, utan att faktiskt träffa högt på sökningar efter Thailandsresor (eller vilket landet nu är). Omvänt skulle man kunna spekulera i att ni valt just det företagsnamnet av samma anledning, att ni vill vara lätta att hitta om man vill köpa Thailandresor.

Överfört till min bransch så tycker i alla fall jag att det hade varit töntigt om någon annan startade ett företag som heter "webbhotell" och att de sedan klagar på att vi använder ordet på vår hemsida...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 00:16 #4
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
chilis chilis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2009
Inlägg: 84
Ja precis. Heter ni "Hopp & Lek resor" och de använder sig av det är det fulspel men om de försöker få träffar på Land+resor så har ni mött något som på ren svenska kallas konkurrens och i kapitalismens tecken gör att utveckling krävs för att överleva! Kämpa på!
chilis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-20, 10:40 #5
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
spajk spajk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2006
Inlägg: 637
Tack så mycket för hjälpen och era synpunkter.
Då får vi som chilis skriver, kämpa på!
spajk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017