Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Nystartat med dumma frågor!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-10-19, 16:30 #1
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
Standard Nystartat med dumma frågor!

hej alla på WN!

jag har precis startat eget och har en hel del funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med.

- Jag har tänkt erbjuda företag att få allt som behövs för en funktionell hemsida hos mig, webbhotell, design, uppbyggnad. Men hur gör det flesta med webbhotellsfrågan? dvs tar ni betalt med webbhotells kostnaden inräknad och sedan står ni för kostnaden det första året? hur gör ni i så fall när året gått? hur tar företaget över betalningen efter det?

- Sen undrar jag lite över hur man skall lägga upp servicen. om man inte byggt så komplexa sidor i php eller asp så behöver ju ofta sidorna uppdateras inne i kodfilen. tar ni betalt per månad sen eller per gång ni behöver uppdatera. eller ingår det i priset? Jag antar att det varierar men vore ändå kul att veta hur ni gör och varför!

Snabba frågor:

- Hur går ni tillväga när ni bestämmer design med partnern? färg,form, innehåll osv? bestämmer ni mycket?
- När tar ni betalt? innan, under, efter bygget? i så fall, hur säkerställer man att man inte blir lurad.


kanske jättedumma frågor, men man måste ju lära sig någonstans ifrån!

TPFH
/Casper

Senast redigerad av casper87 den 2009-11-06 klockan 16:54 Anledning: Vill inte starta ny tråd för liknande ämne.
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-19, 16:38 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Det hänger väl mer på om du vill ha mycket pengar
initialt (designkostnaden), eller om du vill dela upp
kostnaden på t.ex. 36 månader.

Skulle säga att det finns lika många upplägg på att
ta betalt som det finns utvecklare.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 13:24 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Du bör inte "göra som alla andra" utan försök hitta ett UNIKtT koncept där du är bättre än andra leverantörer på marknaden, det är då du kan nå bättre framgång än dina konkurenter.

Om du bara är en "copycat" (dvs bara kopierar vad andra gjort tidigare) så kommer du att konkurrera med dina värsta konkurenter som sedan länge är etablerade på marknaden med goda kundrefernser, det blir mycket svårare för dig att lyckas bygga en lönsam verksamhet.

Givetvis ska du ta reda på hr dina konkurenter gör men försök inte härma efter dem...

Sen till mitt standardråd; Skriv en affärsplan INNAN du startar ditt företag, en affärsplan är en checklista på allt du behöver tänka på innan du startar, det ger dig även tips om saker du kanske glömt, och du får troligen flera aha-upplevelser om hur du ska vässa din affärsidé till det bättre....

En enkel affärsplansmall du kan prova är http://smartplan.se men även jobs & Society/VISMA har gjort en som du kan ladda ned och testa (den är väl kanske lite väl enkel enligt min mening).

Var noga med att göra en ordentlig kalkyl så du inte tar för lite betalt. Det är ett mycket vanligt nybörjarmisstag. Att börja sin verksamhet och begära ett för lågt pris är bland det dummaste man kan göra, det är MYCKET svårare att höja priset när man väl vant kunderna vid ett lågt pris, än att sänka ett högre pris.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-22 klockan 13:32
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-10-22, 14:35 #4
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Danieloss avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 3 102
Citat:
Ursprungligen postat av casper87 Visa inlägg
Men hur gör det flesta med webbhotellsfrågan? dvs tar ni betalt med webbhotells kostnaden inräknad och sedan står ni för kostnaden det första året? hur gör ni i så fall när året gått? hur tar företaget över betalningen efter det?
Folk gör bägge saker, det beror på vilket avtal du kan sluta med respektive webbhotell. Men du bör ha några olika alternativ för dina kunder att välja på, alltifrån att lägga upp webbsidan på ett kostnadsfritt och gratis webbhotell till att kosta på något annat.

Senast redigerad av Danielos den 2009-10-22 klockan 14:43
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 16:55 #5
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
casper87 casper87 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 37
Bump

uppdaterade med nya frågor
casper87 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-06, 18:34 #6
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
PerD PerD är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 88
Ett bra råd gällande design är att läsa om designprocesser. Och sedan ta fram ett dokument med olika steg för processen, vad som ska göras, hur mycket tid ett steg ska ta etc. Finns väldigt mycket om detta på nätet, bara att söka på Google. Ett exempel:
http://www.designforalla.se/templates/Page____716.aspx

Just gällande den biten finns det en del olika teorier men det som de flesta är överens om är att man ska sträva efter att kunden eller kundens användare ska bestämma så mycket som möjligt.
PerD är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017