FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
det jag inte förstår riktigt är hur man ska göra för att ha alla koder nära så man slipper komma ihåg allt. finns det inte någon välstrukturerad samling av alla php och mysql koder på nätet så man slipper anteckna ner allt (vilket är omöjligt). exempelvis som denna fast innehåller samtliga koder. http://www.htmlite.com/mysql003.php
på så sätt behöver man bara lära sig kodstruktur tex CREATE TABLE foo( bar datatype optional_definition ) så behöver man bara slå upp datatype och optional_definition. eller hur gör ni erfarna när ni kodar? någon bok eller artikel som lär en hur man kodar effektivt (typ studieteknik för programmering). inte lätt att förstå hur man ska organisera det annars. helt enkelt. hur lär ni er? och hur kodar ni när ni lärt er? ni har väl någon form av "uppslagsverk" för alla koder? hur minns ni exakta syntaxer? antecknat? EDIT: var står d tex om alla funktioner för SELECT. tex. så står det i en bok att man kan använda max() för att skriva ut värdet som är störst. SELECT MAX(columnname) FROM tablename. och dom hänvisar till http://dev.mysql.com/doc/refman/5.4/en/ för samtliga funktioner som man kan använda sig av. men förstår inte hur man letar fram listan. http://www.w3schools.com/Sql/sql_where.asp denna är ju ganska bra men tycker att den inte är så omfattande och är en snabbversion och inte har med allt. Finns det någon som är mer grundlig? Senast redigerad av yellowdog101 den 2009-10-09 klockan 06:08 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du lär dig med tiden. Kommer man till nåt speciellt problem så finns ju alltid Google.
En kock lagar inte mat efter recept... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har lärt mig genom att läsa manualen och öva. För ditt exempel MySQL så postar du ju till och med en länk till manualen, och den manualen har en sökfunktion man kan använda. Genom att faktiskt använda språken så lär du dig vad du letar efter.
För att få mer överblick kan du låna eller köpa någon översiktsbok som går igenom grunderna till språken. Jag har till exempel skummat igenom en SQL-bok (skriven för standard-SQL utan någon särskild databashanterare i åtanke) och lärde mig då en del nya grejer om vad som är möjligt att göra, till exempel triggers och fick större förståelse för stored procedures. Egentligen behöver man bara kunna vad som är möjligt att göra, exakt hur man gör det står i manualen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ingen genväg. Manualerna är bra. Både för MySQL och PHP (http://www.php.net/manual/en). Även om manualerna har lite översiktliga kapitel kan det vara svårt att hitta i dem när man inte riktigt eg vet vad man söker.
Därför är Google utvecklarens bästa vän numera... en bra sökning där och man kan nästan alltid hitta ett par bra artiklar som mer översiktligt går igenom det ämnesområde man behöver veta mer om. Därefter kan det vara bra att använda manualerna för att mer specifikt läsa på kring vissa funktioner, viss syntax etc. Men att läsa igenom t ex PHP:s kapitel om objektorientering, operatorer etc borde vara nyttigt för vem som helst. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Läs relevanta kapitel manualen istället för att bara slå i den. Speciellt gäller det MySQL-manualen som är föredömligt kortfattad och välstrukturerad.
Även om du inte ska ha som mål att lära dig innehållet utantill så fastnar alltid något och framför allt, du förstår hur och var du ska leta för att hitta detaljer för ett speciellt kommando. När det gäller att komma ihåg vad man läst så finner jag att det jag slagit upp i en bok sitter bättre än motsvarande info jag läst på en webbsida. Det kan vara olika för olika personer. För att en bok ska fungera bra på mej så bör den vara strukturerat uppställd med generella exempel och inte påminna om en pladdrig tutorial. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Lösningen jag sökte efter heter Cheat sheets!! Finns jävligt bra på nätet att ladda ner och täcker allt så man slipper skriva ner allt själv.
Sedan kan man använda sig av phpfi och php function reference widget för mac som är jävligt bra för att slå upp funktioner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Som sagt var, snart kommer du att kunna det mesta själv utom mer exotiska funktioner som du alltid kan slå upp snabbt. Du lär också relativt snabbt bygga upp ett hyfsat kodbibliotek så du kan klippa och klistra mycket från ett projekt till ett annat. Manualen på www.php.net är utomordentligt enkel och bra, inte minst på grund av alla kommentarer som ofta ger användbara tips.
Vad gäller säkerhet så saknas det dock mycket på www.php.net.
Full-stack developer, free for smaller assignments Senast redigerad av tartareandesire den 2009-10-30 klockan 09:46 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|