FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Hej, tänkte starta AB strax och har några frågor angående ekonomi/administrationen. Jag kommer öppna en byrå inriktad på webbutveckling / domäner, men kommer inte kunna sitta med bokföring (eller redovisning eller vad som nu behövs
![]() Därför undrar jag om ni har några tips på lösningar som är smidiga inom detta. Finns det någon Banks tjänst som ni rekommenderar? Vilken fungerar bäst enligt era erfarenheter? Någon där man koppla ihop visakortet kanske |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Tycker du skall kontakta antigen en revisionsbyrå eller redovisningsbyrå för att få hjälp och stöd när det gäller detta. Med min erfarenhet så är tipset att försöka hitta någon/några tillförlitlig/bra redovisningsbyrå där du bor och ta ett snack med dem, se vad de föreslår och erbjuder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Swedbank har en tjänst som kopplar ihop bokföring och bankkontot, är väl inte heltäckande men kanske kan förenkla för den mindre ensamföretagaren. Din redovisningsbyrå kan nog mera kring detta.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Instämmer helt i att lägga ut bokföringen på en redovisnings-
byrå. Välj en professionell med gott rykte. Ta inte den billig- aste. En bra redovisningskonsult kostar, men de jobbar ofta mer effektivt än en för 300 kr/h, vilket ofta gör det billigare i långa loppet. Konsulten kommer också att hjälpa dig med din deklaration och skickar även in den till Skatteverket digitalt ("på fil"). De fixar också uppskov så deklarationen inte behöver vara inne förrän i mitten av juni. Sen skulle jag nog påstå att risken för revision är något lägre om en välrenommerad byrå skickar in deklarationen än att du gör den själv via e-leg. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Jag har använt denna tjänsten i (snart) sju år och den är grymt läcker! I teorin skulle jag kunna ge bokföringsbyrån en Internetdosa och dom skulle kunna hjälpa mig med bokföringen. Men dom vill inte det, utan dom tar hellre emot en bunt papper varje månad... Men så är det inte meningen att man ska använda denna tjänst. Dom har precis sänk priset en hundring och det kostar 150:- i månaden sedan en tid tillbaka. Folk som arbetar med bokföring kan till exempel arbeta hos fem arbetsgivare. En dag hos varje företag. Som anställd. Det är rätt många som arbetar på det viset. Eller tre dagar hos redovisningsbyrån och två dagar som anställd ute på företag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Speedledger ser onekligen intressant ut...
Funkar det bra för ett AB? Jag har över 50.000+ i bokföringskostnader per år, och det sjuka är att majoriteten är egentligen samma transaktioner där man i stort sett måste fylla i 7 fält och trycka registrera. Något som skulle fungera per automatik. Synd att det inte finns en applikation till datorn om man inte vill hosta hos dem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
@ Bob: Menar du verkligen 7 år och inte 7 månader? :-)
Jag har inte nödgas använda tjänsten än men ser fram emot att göra det om/när jag bolagiserar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Nog för jag är trött men så trött är jag inte!
Jag startade mitt företag 1 mars 2003 men då hade jag rekat med banken och så tidigare. Jag minns inte exakt när jag skrev avtalet med banken... men det är inte sju månader sedan! :-) Sex år och 8 månader. Så är det. *** http://www.swedbank.se/sst/www/inf/o...,356441,00.pdf Här finns prislista, företag. Det är ju inte dyrt! Företagskonto 0:-, Jag har mastercard, kostar tydligen 350:-. Sen hittar jag otroligt nog ingen information om bokföringstjänsten!! men den kostar 150:- löpande, det vet jag. Jag trodde jag hade nåt företagspaket för över tusenlappen... men det kanske jag inte har!? Det var väldigt rörig prislista... Men den inkluderar också ALLT. *** Tack att du frågade! Jag letade efter kontraktet. Men jag har flyttat så många gånger så nu ligger det på ett ställe jag kanske inte kan hitta bara så där... Men jag hittade MASSA annat spännande som jag också saknat, så det var faktiskt värt besväret! :-) Senast redigerad av MrBob den 2009-10-26 klockan 18:46 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|