FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tjena!
Tog min site live igår och märker nu att sidan är fruktansvärt seg. Jag kör Joomla på servern med diverse komponenter installerade i Joomla. Körde kommandot free via SSH och fick denna info: Kod:
total used free shared buffers cached Mem: 2066344 1883964 182380 0 3272 33428 -/+ buffers/cache: 1847264 219080 Swap: 4128664 1362032 2766632 Någon som har några tips? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
kommandot top eller ps aux kan nog ge fler ledtrådar vad det är som pågår
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Din server swappar och det är aldrig bra. Du måste
skaffa mer minne. Men varför använder du en laptop-processor? Är det en liten Mini-ITX? Laptop-processorer är av naturen riktigt långsamma och har låg cache. Är disken 5400 rpm? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
En screenshot på resultaten på " top " vore att föredra.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Eftersom datorn swappat en massa, men har mycket ledigt minne just nu, gissar jag på att den använder massor med minne periodvis. Kan det vara någon tung SQL-fråga eller så? Om du kör MySQL skulle jag aktiverat slow-query-loggen, och även kört SHOW PROCESSLIST; under några sådana långsamma sidladdningar för att se om det är några särskilda frågor som hänger kvar i mer än en sekund.
Typ: top -bn 1 | head -n 30 Senast redigerad av emilv den 2009-10-12 klockan 19:24 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Kan vara nått äkligt joomla plugin, vissa kan börja äta upp alla resurser.
Ville ha ett simpelt "moln/tagg" plugin och tryckte in ett och sidan föll pladask på ansiktet. Troligen för att den ville kolla/indexera igenom samtliga 8000 artiklar varje gång någon gick in på sidan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|