FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Om du vill starta eget företag ska du absolut skriva en affärsplan, under den processen lär du dig mycket och tvingas tänka efter vad ditt fokus är.
Det är viktigt att skriva sin egen affärsplan, orkar man inte ens göra det så är man inte särsilt seriös som företagare, och då har man redan där en uppförbacke för att lyckas. Man kommer säkerligen att råka ut för bakslag och motgångar under resans gång, då gäller det att vara klar med vart man vill komma och ha förberett sig väl. Några av de vanligaste felen är att man inte förstår att tänka utifrån kundens perspektiv, det är för kunden helt ointressant att leverantören "vet" hur man skapar hemsidor, det finns 100-tals, ja 1000-tals företag som kan det och som har massor av goda referenser. Du måste tänka ut en nisch där du är starkare än alla andra företag. Ett tips är att du börjar jobba med ditt personliga nätverk, dina vänner(s företag) helt enkelt. Erbjud dem att bygga deras webbplatser gratis, om du får visa upp det som en referens. Börja med små enkla saker och bygg vidare på det. Bygg dina egna sidor och gör dem enligt konstens alla regler och lägg ned ditt yttersta för att de ska bli bra. Men börja med att skriva en affärsplan så du tänker igenom vad som du kan erbjuda som är unikt på marknaden, kanske att du har ett särskilt intresse som exempelvis Golf, eller Bilar och att du lär dig allt om den branchen och kan bygga webbsiodor som är "bättre" än den bästa konkurenten. Du måste lära dig hur marknaden (dvs kunderna) ser ut och vilka behov kunderna har och vilka konkurenter du har. Det är inte bara att bygga webbsidor, det är helt ointressant för kunderna, du måste lösa ett problem för kunden. För att du ska kunna lösa kundens problem måste du först ta reda på vem din kund är, sedan vad kunden har för problem, därefter ska du fundera på om du kan lösa kundens problem, dvs erbjuda en lösning. När du kommit så långt så har du mycket arbete gjort av din affärsplan. Använd gärna smartplan.se som mall för att skapa din affärsplan så har du mycket vunnet. Men tänk hela tiden på att du måste ha 100% kundfokus och leverera värde till kunden för att lyckas, det är ingen garanti för att lyckas, men det är en förutsättning. Allt annat är bara rent skitsnack. Lyckas du göra dina närmsta vänner nöjda så kommer de sannolikt att rekommendera dig för sina andra vänner, och du har lyckats få en snöboll att rulla..... Det är på det här sättet som nästan alla konsultverksamheter utvecklas. Genom att börja i din absoluta närhet och sedan göra ett kanonbra jobb så de rekommenderar dig vidare..... Billigare marknadsföring, än nöjda kunder, finns inte.... Senast redigerad av Conny Westh den 2009-10-10 klockan 01:20 |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|