FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Tänkte om någon kanske har lite små tips till mig hur jag uppgradera min webshopp.
Idag har vi en midicartshop som vi själva har hottat upp både mot webb samt ett bakomliggande admingränsnitt. Allt i asp med access på produkterna samt på beställningarna. Hela shoppen körs i frames med kundvagnen som javascript. Beställningarna sparas sedan i access vid beställning. Jag skulle vilja bygga om sidan till ickeframes. Men jag förstår inte riktigt grunderna hur det fungerar. När någon klickar på lägg till. Ska jag spara varan i access eller sql? eller finns det något annat vis att spara kundvagnen? Jag har laddat ner ett antal olika asp-shoppar men det känns väldigt jobbigt att börja om från början med allt. Skulle hellre bara ha ett grundskal som jag modiferar utifrån. Alla admin bakom sidan med beställning, mail osv fungerar så bra med det system vi har. Det är bara själv shoppen som är gammalmodig. Jag kan tänka mig att använda min tidigare kod bara jag slipper framen. Och då måste jag ju ordna grunden till ickeframes. Hela vår sida är så specialanpassad så ladda ner oscommerce eller magento är inte att tänka på. Har någon vänlig själ några bra tips för mig hur jag ska gå tillväga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det låter inte på dig som om du besitter den kunskap som skulle krävas för att bygga den shop du behöver. Har du övervägt att anlita någon som är duktig på det?
Kikade på er nuvarande shop och ser inte varför det inte skulle fungera med t.ex. Magento. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Precis. Jag besitter tyvärr inte den kunskapen. Det var just därför jag skrev och frågade om någon kanske kan ge mig några bra tips hur jag går vidare.
Magento eller liknande kan vara intressant. Men jag känner att det kanske vore enklare att bygga upp någon ny grundmall och använda min gamla kod för produktvisning, sökning, meny osv. dvs endast bygga om sidan till ickeframes. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Så enkelt är det tyvärr inte. En javascriptkundvagn som midicart har är uppbyggd genom att data sparas i en av sidans frames. Om man går över till ickeframes så kommer den att laddas om och tömmas. Det är en av midicarts svagheter.
Så min stora fråga är hur löser jag kundvagnen bäst? Är det via SQL? dvs genom att Lägga_till_i_kundvagn går till add_product.asp och med request.form och sedan spara det i en databas och sedan arbeta mot den i kassan osv? eller finns det något annat lättare sätt? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Spara kundvagnen i SQL, identifiera kundvagnen genom cookie eller användrens session t.ex.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|