FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det bara jag som är mer rädd för att köra bil fram och tillbaks till gymmet varje dag än att drabbas av denna svininfluensan?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Du kanske bör tänka lite på de barn och äldre samt de som lider av olika immunbristsjukdomar som inte tål så mycket och inte bara dig själv?
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det har ju gått över nu, smittspridningen minskar. Enda risken är en hypotetisk andra våg av - kanske - muterat virus, som forskarna inte alls är säkra på att den kommer, om den kommer, och den kan lika gärna vara mildare som svårare.
Vaccin bolagen har gjort några kulor på detta i varje fall. Så de gråter hela vägen till banken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag vet inte om fler i den här tråden faktiskt haft svininfluensan men den är ärligt talat inte så farlig om man inte har någon immunnedsättning. Jag upplevde den som ungefär hälften så jobbig som en vanlig influensa. Sen är det väl faktiskt så att färre personer faktiskt får problem (och ev. dör) än vid den vanliga säsongsinfluensan? Den stora skillnaden ligger väl i att det nu är vi under 50 år utan antikroppar från hongkong-influensan som drabbas värst?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är också lite osäker på detta med influensavaccinet. Problemet med influensan är att den trivs bäst vid några plusgrader och spridningen riskera ökar när det blir kallare ut. Även om spridningen tycks minska så är det störst antal positiva prover i Sverige som kommer från Norrlandslän, dvs där det är kallare nu. Jag har inte bestämt mig ännu när det gäller influensavaccinet men som sagt tidigare, med sunt förnuft klarar man sig långt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Läste någonstans att denna influensa var 1000 gånger lindrigare för samhället än den vanliga och att det trots det lades ner 1000 gånger mer resurser på denna. Lite sanning kan det nog finnas i det. Själv kommer jag inte vaccinera mig för jag har aldrig trott på hypen kring denna influensa. Det är bara medierna som vill ha en ny fågelinfluensa att skriva om.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
emilv:
Det krävs två injektioner för att man ska få fullgott skydd. Alla: Vad hände med Sars?! Den som skulle utrota mänskligheten för några år sedan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
All mediciner har biverkningar.
Svår blödning från mag-tarmkanalen - Leverpåverkan, svåra hudreaktioner, njurpåverkan - svullnader i hjärnan – Gäller exempelvis för en vanlig Treo som tänkbara biverkningar. Under den vanliga årliga influensan så vaccineras ungefär 500.000 människor varav omkring 400.000 får vaccineringen kostnadsfritt, över 65 år. Det här vaccinet är dubbelt så dyrt som det årliga så merkostnaden blir ungefär 30 gånger så mycket som ett vanligt år. Om man vaccinerar 70% av befolkningen. Om den är lindrigare är det nog lite för tidigt att uttala sig om än. Men med ett stort antal smittade drabbas samhället ekonomiskt i hög grad. Det är inte bara fråga om dödsfall utan att folk helt enkelt ligger hemma och inte arbetar. För egen del tänker jag vaccinera mig, jag har ingen lust att ligga sjuk i en vecka och må dåligt, sedan finns det folk i min omgivning som tillhör riskgrupperna. Och även om de får vaccinet tidigare så ger det inte 100% skydd, så dumt att riskera någonting. För övrigt tar jag det årliga vaccinet alltid av samma skäl. Men när jag tittar vem som ligger bakom anmälan till JK så misstänker jag att han är lite frustrerad att ”världens första fusionsreaktor” (hans ord) som han skulle bygga till år 2012 inte ser ut att bli klar. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|