Citat:
Ursprungligen postat av kw_wasabi
Jag tycker inte man kan kräva av skolan att ersätta skadegörelsen även om cykeln stod på deras område. Ska ett företag bli ersättningsskyldigt om cykeln stod parkerad i deras "kundcykelställ".
Det är enbart den som orsakat skadegörelsen som bör vara ersättningsskyldig. Undantag för eventuella försäkringsavtal, eller om skolan på något sätt garanterat en säker plats för cykelparkering.
Jag förstår irritationen, jag skulle också bli förbannad om jag kom ut till min cykel eller bil och den var trasig. Det är aldrig roligt att betala själv, men hittar man inte gärningsmannen så får man tyvärr i många fall ta den kostnaden. Det är helt enkelt något man måste "budgetera" för.
|
Absolut, kunde inte sagt det bättre själv. Åtminstone i de större städerna måste man i princip låsa in cykeln om man ska vara på den säkra sidan. Du kan vara glad att det enbart var en vanlig punktering. Har själv blivit av med ett par cyklar och det har även de flesta jag känner. En gammal klasskamrat råkade se när hans cykel blev stulen så han sprang efter tjuven, slog ner honom och tog tillbaka cykeln