Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

SVT: Vinna eller försvinna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-11-06, 04:16 #1
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Företag som jag utan vidare tror kommer att drivas vidare är Taxinge slott, Västia Parkering troligen även Halltorps Mejeri.

De som jag tror ska läggas ner är Små Möbler, Stor & Fin, Stockholm Fruitbar helt enkelt för att de inte kan få ut tillräckligt med marginaler på sin verksamhet. De har ju definitivt en marknad men den är för liten för att företagen ska överleva i det korta perspektivet. Små möbler skulle kunna bygga upp sin verksamhet om de gör om sin affärsplan och skaffar ordentliga marginaler och höjer kapitalomsättningsgshastigheten (dvs omsättningen i relation till lagret).

HiNation med sin Solcellslampa är i ett mycket tidigt utvecklingsskede och jag tror på att det finns en marknad för deras produkt, om de kan kan hitta en marknadskanal (Marknadsföring, försäljning och distribiution) via tredje part som exempelvis Primus. HiNation måste först bygga upp en stark hemmamarknad innan de ger sig ut på exportmarknaden, Men Botswana verkar ju alldeles utmärkt som första exportmarknad att testa på.

Primus, ClasOhlsson eller IKEA skulle kunna lägga stora beställningar på rak arm så företaget kan få in rörelsekapital. Alla tre företagen skulle kunna ge direkt feedback på hur produkten fungerar och komma med förbättringsförslag och öneskemål om tilläggsprodukter.

Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-06 klockan 04:23
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 00:08 #2
Danieloss avatar
Danielos Danielos är inte uppkopplad

Reg.datum: Oct 2005
Danielos Danielos är inte uppkopplad
Danieloss avatar

Reg.datum: Oct 2005
Kul och intressant att läsa ännu ett bra inlägg från ConnyWesth! Du är definitivt wn's ekonomis husguru!

Själv har jag inspirerats att göra min första Affärsplan, vi får se vart det leder
Danielos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-11-07, 00:13 #3
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad

Reg.datum: Feb 2004
Davve Davve är inte uppkopplad
Davves avatar

Reg.datum: Feb 2004
Ja, Conny träffade ganska rätt Hoppas de gör uppföljning nästa år med lite större budget och mer sändningstid.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017