FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Företag som jag utan vidare tror kommer att drivas vidare är Taxinge slott, Västia Parkering troligen även Halltorps Mejeri.
De som jag tror ska läggas ner är Små Möbler, Stor & Fin, Stockholm Fruitbar helt enkelt för att de inte kan få ut tillräckligt med marginaler på sin verksamhet. De har ju definitivt en marknad men den är för liten för att företagen ska överleva i det korta perspektivet. Små möbler skulle kunna bygga upp sin verksamhet om de gör om sin affärsplan och skaffar ordentliga marginaler och höjer kapitalomsättningsgshastigheten (dvs omsättningen i relation till lagret). HiNation med sin Solcellslampa är i ett mycket tidigt utvecklingsskede och jag tror på att det finns en marknad för deras produkt, om de kan kan hitta en marknadskanal (Marknadsföring, försäljning och distribiution) via tredje part som exempelvis Primus. HiNation måste först bygga upp en stark hemmamarknad innan de ger sig ut på exportmarknaden, Men Botswana verkar ju alldeles utmärkt som första exportmarknad att testa på. Primus, ClasOhlsson eller IKEA skulle kunna lägga stora beställningar på rak arm så företaget kan få in rörelsekapital. Alla tre företagen skulle kunna ge direkt feedback på hur produkten fungerar och komma med förbättringsförslag och öneskemål om tilläggsprodukter. Senast redigerad av Conny Westh den 2009-11-06 klockan 04:23 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
|
Kul och intressant att läsa ännu ett bra inlägg från ConnyWesth! Du är definitivt wn's ekonomis husguru!
Själv har jag inspirerats att göra min första Affärsplan, vi får se vart det leder ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Ja, Conny träffade ganska rätt
![]() |
|||