Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Brev - på KUNDENS risk

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-24, 11:10 #1
lunarmyss avatar
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
lunarmys lunarmys är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lunarmyss avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 633
Köpte precis något från clickok . se och märkte att när man väljer fraktsätt, så kan man välja mellan Brev och Postkpaket. Väljer man brev så står det "(på kundens risk)".

Kan dom rimligt kan komma undan med det?
Inte för att jag funderar på att göra det själv, då så otroligt få paket försvinner, men ändå nyfiken.
lunarmys är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 11:38 #2
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Knappast. Clickok ansvarar för försändelsen tills dess att kunden mottagit den.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 12:09 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Nej. Säljaren står risken tills det att köparen mottagit varan. I alla fall om köparen är privatperson. Är köparen ett företag så är det förhandlingsbart och då skulle villkoret vara juridiskt bindande.

Jag har viss förståelse för hur de resonerar. Kunderna är för snåla för att betala den höga fraktkostnaden som Postpaket innebär, men blir samtidigt arga när Posten tappar bort det skrymmande brevet. Det är en enormt otacksam situation som säljaren hamnar i. Men att försöka flytta ansvaret till kunden (mot gällande lagstiftning) är ingen bra lösning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 12:57 #4
e-logistik Totalpack e-logistik Totalpack är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 7
e-logistik Totalpack e-logistik Totalpack är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 7
Det lär även skapa en hel del kundtjänstärenden kring kunder som hävdar sin rätt på det försvunna brevet...
e-logistik Totalpack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-24, 17:07 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Det är lite samma grej som alla som skriver att ångerrätt inte gäller på reavaror osv.
dras det till sin spets så är det e-handlaren som får stå sitt kast.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-08-26, 22:22 #6
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Finns grymt många e-handlare där ute som till och med i sina köpvilkor skriver att de inte ersätter förlorade brev/paket. Och de flesta konsumenter vet inte om sin rätt heller.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017