FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Köpte precis något från clickok . se och märkte att när man väljer fraktsätt, så kan man välja mellan Brev och Postkpaket. Väljer man brev så står det "(på kundens risk)".
Kan dom rimligt kan komma undan med det? Inte för att jag funderar på att göra det själv, då så otroligt få paket försvinner, men ändå nyfiken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Knappast. Clickok ansvarar för försändelsen tills dess att kunden mottagit den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Nej. Säljaren står risken tills det att köparen mottagit varan. I alla fall om köparen är privatperson. Är köparen ett företag så är det förhandlingsbart och då skulle villkoret vara juridiskt bindande.
Jag har viss förståelse för hur de resonerar. Kunderna är för snåla för att betala den höga fraktkostnaden som Postpaket innebär, men blir samtidigt arga när Posten tappar bort det skrymmande brevet. Det är en enormt otacksam situation som säljaren hamnar i. Men att försöka flytta ansvaret till kunden (mot gällande lagstiftning) är ingen bra lösning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det lär även skapa en hel del kundtjänstärenden kring kunder som hävdar sin rätt på det försvunna brevet...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är lite samma grej som alla som skriver att ångerrätt inte gäller på reavaror osv.
dras det till sin spets så är det e-handlaren som får stå sitt kast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns grymt många e-handlare där ute som till och med i sina köpvilkor skriver att de inte ersätter förlorade brev/paket. Och de flesta konsumenter vet inte om sin rätt heller.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|