Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Databasdesign

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-11-19, 20:07 #11
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Din frågeställning gör att det känns som att du borde läsa på lite om relationsdatabaser innan du börjar. Jag misstänker att du tänker väldigt fel, och om du inte lär dig att tänka rätt först kan det bli väldigt jobbigt.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-11-19, 20:37 #12
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by fors@Nov 19 2007, 19:51
Gör en snygg databaslayout med bra uppsatta index och optimera den sedan när du måste.
Optimera innan du måste om du misstänker att du kommer ha behov av det =) Kan spara mycket tid. Räknar man med minst några tusen besökare om dagen och har många databasanrop på varje sida kan det eventuellt vara en idé att spara genererad html i databasen.
Oläst 2007-11-19, 21:42 #13
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
fors fors är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Ursprungligen postat av fors
Gör en snygg databaslayout med bra uppsatta index och optimera den sedan när du måste.

Optimera innan du måste om du misstänker att du kommer ha behov av det =) Kan spara mycket tid. Räknar man med minst några tusen besökare om dagen och har många databasanrop på varje sida kan det eventuellt vara en idé att spara genererad html i databasen.
Det håller jag inte med om. Några tusen besökare per dag är ju inte så jättemånga heller, för den delen. Jag tycker att det är bättre att hålla databasen så ren som möjligt. Däremot kan man cachelagra saker i minnet med Memcache eller liknande, vilket egentligen ger samma resultat.

Saken är ju den att programkoden blir mer och mer komplex desto fler optimeringar man gör. Samtidigt så händer det ibland att man optimerar fel saker när man optimerar när tidigt. Jag säger inte att optimering är dåligt, utan bara att det är dåligt om man gör det för tidigt.
fors är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017