FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Alltså egentligen förstår jag problemet, men varför ska det vara ett problem för bloggar just?
Här på jobbet får vi en hel del tidningar från diverse olika brancher (ofta för att vi annonserat i dem). Kommer tydligt ihåg en tidning, där det på ett uppslag var på vänstra sidan en artikel om nån industrisvets (läste inte så noga) och på högra uppslaget en annons för just den svetsen. På flera sidor var det liknande upplägg, ibland mindre annons (=mindre artikel). Känns det inte lite som att artikeln är köpt? Jag vet också att för typ hundra år sedan var jag med och öppnade en butik i min hemort. Vi ringde tidningen och tyckte att det är väl av relativt stort nyhetsvärde på en liten ort, att en ny butik öppnar. Tidningen höll med om att det kunde det visst vara, om vi köpte en annons. Så kommer vi ut på internet, och då ska det förbjudas! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
Det handlar inte om en ny lagstiftning som gäller på internet, det handlar om att tillämpa en existerande lag på ett nytt fenomen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns många medier som nyttjar principen, annonsera hos oss, få en artikel. Det är också vanligt att reklamköpare vill synas specifikt i den tidningen som artikeln om dem är med.
Men visst kan det bli ett trovärdighetsproblem (eller är det redan det?). Blir det ett mindre dilemma om man separerar annonsförsäljningen och redaktionen (som det faktiskt är på de större tidningarna)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() --------------- Läser man vad Kelkoo skriver om bloggar, så verkar det inte finnas något trovärdighetsproblem. Bara 2 % av undersökningens tillfrågade (över 15 år) anser att bloggare är trovärdiga i den här frågan. De bloggarna som faktiskt har någon trovärdighet säljer så klart inte ut sig för några hundralappar. I slutändan så blir det här alltså ett sätt att köpa länkar. Insitamentet för att köpa billiga blogginlägg kommer med länkarna och SEO-vinsten. Det hela kommer få en positiv effekt när Google tillslut inser att blogglänkar inte är att lita på. Internet svämmar över med seo-blog-spam. Det blir bara mer och mer i och med att den här fula metoden fungerar. Förhoppningsvis så tweakar Google snart sina algoritmer för att nedvärdera dessa länkar. De borde ha gjort det för länge sedan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
|
""Betalda bloggare stinker", skriver journalisten Urban Lindstedt på sin blogg."
Hehe journalister stinker ännu mer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
|
Inom tidningsvärlden är frågan ute och flyter. I det etiska rättesnöret för journalister, "Spelregler för Press, Radio och TV" står under avsnittet Textreklam bland annat följande: Var särskilt vaksam och kritisk vid följande situationer: - när utomstående erbjuder idéer och förslag till material som är sammankopplade med motprestationer i någon form ...
Fram till för ett par år sedan fanns Textreklamkommitten, som tog upp misstänkta fall av textreklam till prövning. Den är nu nerlagd. För andra överträdelser kan man anmäla tidningen till PO som kan klandra tidningen, men inte för textreklam. Åtminstone jag tycker mig se en glidning emot att man på tidningar blir mer och mer tillåtande till att avsändare av reklam tar plats i texterna. Direkt beställning och betalning tillhör dock ovanligheterna, men har förekommit bl a i Östgöta Correspondenten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Har ni SETT de här skämten till "betalda bloggar"? Det här KAN bara inte funka, det känns så krystat så en tiondel vore nog.
http://www.janineivy.bravejournal.com/ http://www.texas-sweetie.blogspot.com/ "När jag ska resa använder jag en resväska, oops, här är en bra sajt för resväskor" Det är den lamaste, sämsta publicitet man kan tänka sig. Inte ens den PR (som Google nu dödat) kan försvara en notis av denna typ för resväskeföretaget. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag gillar ju
Citat:
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Instämmer, det där såg inte alls särskilt bra ut, to be honest...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bloggare förstör både för sig själva och för annonsören när de bara vräker ut ett inlägg s å där. Tyvärr ser det ut mycket så. Jag som annonsör skulle dock inte godkänna en blogg där man ser att mönstret är att bara trycka ut något.
Beroende på vilket nätverk annonsören köpt inlägget ifrån så har man ju möjlighet att neka ett inlägg som inte håller den standard man eftersöker. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|