Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


CMS CMT + PHP, Någon som byggt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-07-27, 02:18 #1
Bouvengs avatar
Bouveng Bouveng är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 9
Bouveng Bouveng är inte uppkopplad
Nykomling
Bouvengs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 9
Hejsan. Jag bygger ett CMS/CMT för privat bruk och för mina kunder. Jag vill mest bolla idéer med andra utvecklare som har byggt CMS/CMT värda sitt namn. Mitt system bygger på PHP med MySql som databas, dhtml-strukturträd för att lägga till/ta bort poster, sidor. Templatesystem. TTF-rendrering. Det jag vill bolla idéer om är hur man på smidigt smart sätt bygger innehållsbiten objektbaserat och rekursivt. Dvs, möjlighet att placera objekt i varandra. Tex ett textobjekt innuti ett tabellobjekt.

Tack på förhand.

/Johan
Bouveng är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 11:24 #2
festizs avatar
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
festiz festiz är inte uppkopplad
Flitig postare
festizs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 302
Tabulardata är inte lätt att spara i en databas, det enklaste är nog att skapa en separat tabell för varje tabell du vill visa, så kan kunden lägga till, tabort och redigera kolumnerna lätt och sen skapa hur mycket innehåll som helst. Sen får kunden bara välja om varje fält ska innehålla siffror/blandad text.

Sitter för närvarande och snickrar på ett CMS-system, dock är det inte så väldigt flexibelt utan fungerar bara på den site den är, den är i princip inbyggd i designen. Det som jag nog är på jakt mest efter är ett system som suger ut innehåll ur ett worddokument och publicerar det, .doc är inte ett allmänt vedertaget format även fast det verkar så, därför bör det inte publiceras på webben, det är inte alla som har office eller någon gratisvariant av det. PDF, det är däremot ett standardformat som ser exakt likadant ut på alla plattformar (Alla funktioner till och med version 5 är spritt på alla plattformar, 6.0 finns bara på Windows och Mac-miljö tyvärr.).

Jag har i min nuvarande version vissa specialsidor sen kan kunden utöver det välja hur många textsidor som helst som bara har en massa text i sig som de kan formatera online med ett verktyg.
För närvarande har jag gjort en redigeringsruta i stil med de flesta av dessa forumsmeddelandeboxar så att sidorna kan styleas och så, min användare har en hel hög med fördefinierade klasser att välja på som jag hämtar ur ett separat textdokument, det för att kunden inte ska kunna sabotera designen som jag arbetat fram åt dem.

Jag har sett i detta forum att till exempel TYPSNITT's-dropdownen är stylad såhär:
Kod:
style='font-family:Arial'
Finns det något sätt att applicera en hel class på detta sätt?
festiz är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-07-27, 14:18 #3
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Jag har gjort ett system där man först väljer hur utformningen av tabeller ska se ut..
Kan vara allt från 1-9 rader med högst 5 cols per rad.
Varje rad i sig kan ha undantag med colspan och man kan även infoga oändligt antal rowspan på de kolumnplatser man själv väljer.

Med andra ord, du kan säga att du har 9x5 rutor och sen sammanfogar du rutorna precis hur du vill, allting är dynamiskt, sparas i mysql och jag använder mig av ASP, inte PHP. :P

Kan tillägga att när man väl designat sin sida så får man givetvis lägga till innehåll i den och sedan man sparat så uppdateras menyn automatiskt och eventuella undermenyer osv...

Så där kan man fortsätta ett litet tag till men jag sätter punkt nu.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017