FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har inkluderat asp-kod på flera håll med hjälp av vanliga includes och allting fungerar perfekt i Firefox som alltid. Det fungerar för det mesta även i IE men däremot blev det problem när jag försökte inkludera en fil där det finns tre arrays med en massa värden i.
Beroende på var i asp-filen jag inkluderar koden så får det lite olika resultat. Inkluderar jag koden innan html-koden börjar så blir det ett valideringsfel som säger att " inte är tillåtet i prolog. Utseendemässigt resulterar detta i att IE får för sig att tappa all formatering av text på sidan samt att sidan hoppar ner en rad. Inkluderar jag koden på annat ställe så fungerar formateringen som den ska men sidan hoppar fortfarande ner. Inkluderar jag inte koden utan klistrar in den på valfri plats i asp-koden så fungerar allt finfint i både Firefox och IE... Någon som stött på detta märkliga problem tidigare eller vet hur det kan lösas? Kan tillägga att det är "HTML 4.01 Transitional Loose" och UTF-8 som gäller. Mvh Vincent
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
det låter som din asp-kod gör fel.
Inkluderingsfilerna kan du ha ovanför head och html men självklart skall du inte skriva något innan, utan det skall skrivas ut på rätt plats i markupen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är inget fel i själva koden. Den inkluderade koden skriver inte ut något alls utan det är bara en listning av variabler med värden.
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Om det är ASP-kod så skall den processas av servern innan den når browsern så det låter onekligen underligt att det skiljer sig mellan IE och Fx. Kan du ge ett exempel?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jo, jag vet, underligt är ordet. Kan tyvärr inte skicka länkar då detta är ett ännu olanserat kommersiellt projekt.
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Ok, men den riktiga koden är iofs inte så intressant i steg 1. Hur inkluderar du filen?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kör en vanlig SSI, t.ex.:
<!-- #include file="inc/logincheck.inc.asp"--> Börjar tro att det har med teckenkodningen att göra. Låter jag de inkluderade filerna vara kvar i ANSI så hoppar inte sidan ner men däremot har det samma effekter lite längre ner i layouten. Sparas de inkluderade filerna i UTF-8 fås bägge dessa effekter men det är fortfarande enbart i IE. Har ingen codepage i asp-koden just nu eftersom min testmiljö inte använder IIS, kan detta vara problemet?
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
alla html, css, asp och filer som du skriver något i, måste ha samma teckenkodning. Oavsett om filen skriver ut något eller inte.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |