FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej,
En lokalfoto klubb ger varje år ut en kalender med bilder tagna utav deras fotografer. Såg att i årets upplaga var vår son publicerad. (han och dagiskompisarna lekte i snön) Hur fungerar dessa rättigheter? har läst att bilder tagna på allmän plats får fotografen göra vad han vill med? Däremot om den används i reklam samanhang får den inte användas utan tillstånd! Hur står det då till med bild til len kalender vars syfte är att tjäna pengar? Kanske är jag gnällig! utan istället borde vara stolt att han är med i kalendern. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att kalendern säljs för pengar gör den inte till reklam. Reklam är när något används för att sälja något annat, till exempel om din sons foto används för att sälja Kalles Kaviar.
Som Storen skriver, är det på allmän plats så är det. Sen kan ju fotografen ha inhämtat förskolans tillstånd genom att fråga dagisfröken om det går bra att ta en bild. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
jo, på dagiset har vi skrivit på ett papper att det är ok att deras personal fotograferar barnen, detta för att dokumentera deras aktiviteter. Däremot om de skall filma, har vi fått ett extra papper för detta varje gång en sådan händelse inträffar. Jag misstänkte att något tillstånd inte behövdes då bilden ifråga är fotograferad på allmänn plats. Däremot moraliskt borde vi fått en förfrågan ifrån fotografen ifråga. Mest det jag reagerade över...
Får kanske vara stolt att sonen kommer att vara på väggen i cirka 25 000 hem! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Visst borde fotografen ha frågat i alla fall innan bilden används så pass professionellt.
Samtidigt är det ju fråga om en amatörfotograf i en lokal fotoklubb, så man kanske kan ha överseende med en hel del. En ganska lagom åtgärd vore väl att kontakta fotografen och tala om att det hade varit trevligt att bli tillfrågad innan.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad jag vet får fotografen anvädna bilden som han/hon vill, med vissa undantag: den får inte användas till reklam och inte på ett kränkande sätt. Utöver det får fotografen publicera bilden var som helst. Och detta gäller även om bilden tagits i strid med fotoförbud eller förbud att vistas på en viss plats.
Jag är inte en advokat, och har heller ingen juridisk skolning. Jag är däremot fotointresserad, och har läst en hel del av diskussionerna på www.fotosidan.se där sådant här tagits upp. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Håller med johnny och ara. Se det som en kul grej, och ta ett vänligt snack med fotografen. Tjata till dig några gratiskalendrar när du ändå håller på!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|