FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hittade en inscannad tidningspärm från 1970-talet där det är en väldigt enkelt tecknad man (bara tjocka konturer) som spelar saxofon och jag vektoriserade bilden i Illustrator. Resultatet blev helt PERFEKT! Jag skulle vilja använda bilden i egna sammanhang, men vem äger rätten till min vectorversion? Är jag endast skyldig credits till tecknaren eller?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Tecknaren äger självklart bilden. Jämför med att du fotar av en bild i en tidining, du äger inte rätten till bilden. Det du får göra är att rita en liknande figur för hand (eller digitalt i AI).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett litet tips till dom som inte har Illustrator eller tycker att det är för krångligt.
Gå till http://vectormagic.stanford.edu/, ladda upp din bild och "Vektorisera" den med detta gratis verktyg. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag läste något på BLF om en fotograf som tagit en bild som någon sedan tecknade av och använde. Det var fel enligt föreningen.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Nej, men liknande. Det händer visst ofta.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
alejandr0 kontakta teknaren och ev. tidningen och fråga om lov annars kan det bli mycket dyrt. Rätt som det är dimper det ner en faktura i din brevlåda. Praxis på otillåten användning av foton är 100% på normalpris och stigande beroende på hur bilden används och om upphovsmannen inte anges osv. om jag inte mins fel.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|