FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Kan jag sälja länkar på sidan utan att bli bannad från Google? Vad för pris kan jag förvänta mig? Kan ta bort alla utgående länkar från webbsidan och bara ha sponsrade länkar kvar.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Klart du kan sälja , varför skulle man bli bannad?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ok. Vad för pris kan jag begära?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Dina "ovänner" kan t.o.m rapportera till Google att du/ni köper/säljer länkar via deras Spam-Report Form här: www.google(dot)com/contact/spamreport.html Läs Matt Cutts blogg: www.mattcutts(dot)com/blog/how-to-report-paid-links/ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Att sälja länkar bryter mot Googles riktlinjer. I den senaste PR-uppdateringen så fick vi se flera sidor som säljer länkar bli degraderade från höga PR-värden till låga. Google arbetar aktivt för att stävja länkförsäljning och straffar sidor som säljer.
Ska man sälja länkar så bör man inte göra det öppet. Risken att bli upptäckt är så klart mycket liten. Google har dock algoritmer som avslöjar de mest uppenbara länkköpen. Köper du en liten länk i sidfoten på en webbsida där det redan finns fem andra helt orelaterade länkar, så vet Google att det är frågan om sålda länkar. Vill man sälja länkar så kan man strunta i vad Google tycker. Men man bör inte vara medveten om att Google inte gillar det. Släng inte bara in länkar i sidfoten på din webbsida. Det kan skada dig och ger inte köparen något värde. Lägg istället lite tid på att författa en text som passar både din egen sida och den sidan du tänker länka till. Placera sedan länken i denna text där det passar. Google gillar relevanta länkar och med lite fantasi så kan man göra alla länkar relevanta. Även sålda länkar. Edit: Glömde en sak. Om du skriver på din sida att en länk är sponsrad eller köp, så kommer den inte att ge något större värde för köparen. I alla fall inte ur ett seo-perspektiv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Google har inget emot att köpa och sälja länkar.
Bara att köpa och sälja länkar för att manipulera sitt PR värde. Om det inte är i SEO synpunkt du säljer utan för att driva trafik så sätter du nofollow på länkarna och utmärker att det är sponsorer eller på annat sätt framhävda länkar. Detta ger inget SEO värde till sidan du länkar men följer Googles regler om köpta länkar. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|