FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Både marknadsföringen och den externa kommunikationen har varit dålig. Arbetet inom föreningen sker på ideell basis och vi har främst fokuserat på att skapa konkreta resultat hos .SE, som införandet av driftinformation och jourtelefon, den nya affärsmodellen, tydligare rutiner, dokumentation och en del andra saker som har varit viktiga för det dagliga arbetet mellan .SE och ombuden. Även om Registrars.se, tillsammans med .SE, har åstadkommit väldigt mycket så har det inte synts ordentligt ifrån sett. Det är något som vi den senaste tiden har arbetat med, bl a genom en ny hemsida och marknadsföring mot ombud som inte är medlemmar. Bara den senaste veckan har 6 st nya medlemmar tillkommit i Registrars.se. Praktiskt taget alla ombud blir intresserade av föreningen när vi förklarar vad föreningen gör, hur vi arbetar och vad vi har åstadkommit. Det finns givetvis ombud som inte vill samarbeta med andra ombud, som ser sina kollegor som konkurrenter och som vill köra sitt eget race. Men de ombud som gemensamt vill vara med och påverka utvecklingen av .SE är med i Registrars.se. Vi är ett bra exempel på 80/20-regeln. Vi har 20 % av ombuden som medlemmar och våra medlemmar hanterar 80 % av alla .se domäner. Citat:
Registrars.se arbetar även aktivt med att förhindra domänskojare (dvs, företag som ringer och påstår att de har köpare till vissa domäner och lurar andra företag att betala hutlösa priser för att registrera dessa domäner). |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Citat:
1. VAD gör Registrars konkret för att förhindra domänskojare ? 2. VAD är Registrars.se´s/Jonathan Sulos defenition av "hutlösa priser" ? Vidare vad den här tråden och IDG artikeln initialt säger är att Ombuden bryter med .SE - vilket inte riktigt är sant, utan snarare ombudsföreningen som bryter - vilket inte heller är helt sant, eftersom Loopia är medlemmar i Ombudsföreningen ? Loopia som för övrigt står för 25% av totalt registrerade domäner (167000 av 670353), kan man ju tycka bör ha en given plats i PRG oavsett om de varit medlemmar i Registrars eller inte. Men oavsett vem som gjort/gör rätt eller fel så förstår jag fortfarande inte hur det här tjafset och bojkotten ska gynna ombudens möjlighet att vara rådgivande för den nya affärsmodellen, eller vara till gagn för Registrars medlemmar om man väljer att bryta med IIS. Jag hoppas också att detta inte eskalerar i att bli en prestigesak mellan VD på .SE och tf ordförande för Registrars - för det tror jag alla klarar sig utan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det som skulle gynna för alla inblandade vore om .SE började uppföra sig som en vettig leverantör och sluta med sin extrema maktfullkomlighet. Det är vd för .SE som tagit detta till den låga nivå det har nått. Den enda som kan ta det till en vettig nivå är samme vd.
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Saken är ju den att en förening med flera ombud har en bättre möjlighet till påtryckning och man kan också enas om önskvärda, gemensamma målsättningar, som man annars sannolikt aldrig skulle få gehör för...
NU verkar ju inte .SE bry sig särskilt mycket om vad som sägs av Registrars eller någon annan, men ändå...
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
|
Citat:
Eftersom man så tydligt skriver ut att man arbetar aktivt med detta, bör det ju finnas ett svar på vad man gör eller hur man jobbar, och en prisuppfattning om vad som är "hutlösa priser". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ursäkta dröjsmålet på mitt svar, hade helt missat de här frågorna.
1. Eftersom en del personer som sysslar med domänskojeri även rör sig i kriminella kretsar så redogör vi inte våra arbetsmetoder när det gäller att motverka dessa. Vårt arbete är dock väldigt effektivt, det har du mitt ord på. 2. Uttrycket "hutlösa priser" var kanske lite vårdslöst. Med domänskojare, i det här sammanhanget, avsåg jag företag som ringer upp andra företag och påstår att de har intressenter av relaterade domäner, men att de kan registrera domänerna åt dem istället. Försäljningen innefattar bl a tidspress, otydlig information och priser som kanske inte riktigt återspeglar det generella marknadspriset. Rätt uttryck hade snarare varit "tvivelaktiga försäljningsmetoder". Det här givetvis ingen prestigesak mellan Danny och mig. Jag har full respekt för honom och att döma av hans bemötande och den personliga inbjudan till PRG, som jag tackade nej till, så tycks det vara ömsesidigt. Vi kanske inte alltid drar jämt, men det är inget som går ut över vårt samarbete. Jag och Danny talas vid över telefon minst en gång i veckan, det hade inte varit möjligt om vi hade någon personlig vendetta. Att Registrars.se bojkottar arbetet med REGgie är ett gemensamt och enhälligt beslut från styrelsen för Registrars.se. Det har likaså enbart mött positiva reaktioner från våra medlemmar. Det vi hoppas åstadkomma med detta är givetvis att ombuden ska få en riktig representant i PRG. Loopia är enbart med i PRG som en representant för sitt eget företag, detta har Danny varit väldigt tydlig om. Övriga ombud saknar helt representation i PRG, vilket är tragiskt då PRG ändå är en av de mest inflytelserika och viktiga rådgivningsgrupperna inför införandet av den nya affärsmodellen. Det har hänt en hel del efter utspelet förra veckan och ytterligare saker utvecklas fortlöpande. Jag ser fortfarande positivt på vårt samarbete med .SE. Vi tar två steg framåt och ett steg bakåt. Samarbetet mellan Registrars.se och .SE har varit väldigt positivt överlag, som jag tidigare förklarat. Nu ska vi bara få Danny att förstå hur vi, som en oberoende och demokratisk förening, arbetar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
|
Hatten av för ett väl formulerat svar.
|
|||