FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Ska skapa ett bakgrundsbild. (Det är ett blommönster) Vill ju inte skapa en enda stor bild för alla eventuella upplösningar utan vill skapa en mindre bild som sen återupprepas som mönster. När en av detaljerna i mönstret går ut mot högerkanten (eller nederkanten) på bilden så ska den sen fortsätta in på vänsterkant (eller överkanten), ungefär som tapetmönster. (Hoppas min beskrivning är tillräcklig). Kan sitta och räkna pixlar etc men det tar en piiiip tid. Finns det ett program som löser detta? Finns det något lätt sätt i Photoshop eller Indesign?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du alltså ett stort "tapetmönster" färdigt som du vill dela upp i likadana fyrkanter och ta då en av dessa?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte en tapet. :-)
Det är ett mönster som finns klart som en gif-bild. (Mönstret används till ett bokomslag) Det består av massor av små blommor som upprepas. Jag vill ta ut en del av blommorna i denna stora bild och skapa ett nytt mönster av dessa blommor. Jag vill att bakgrunds bilden ska vara ca 500x500pixel och när denna bild upprepas på bakgrunden så ser den ut som en stor, sammanhängande bild. (Att det ska vara så svårt att förklara... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hittade det jag sökte.
![]() I Photoshop: Filter --> Annat --> Förflyttning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Är det inte bara att skapa bilden i 250x250 pixlar och sedan göra 3 kopior och slå ihop dem till 500x500 pixlar samtidigt som man vänder bliderna horizontalt och verktikalt? Finns kanske bättre sätt
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|