FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag tänkte ta hem ett parti datorväskor från Kina Hittade ett antal olika leverantörer på Alibaba Jag tänkte börja smått, 200st ungefär Varje väska kostar 4 USD Vad kan frakten tänkas kosta? Tull? Skatt och moms? är helt ny inom import området Tacksam för hjälp //Erik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tänk på att leverantören i kina kan säga en frakt som är jätte billig och sedan åker du på diverse lossnings/lager avgifter när något "random" företag ska lossa det i sverige.
Mitt råd är att komma överens med någon speditör i sverige som tar han om hela leveransen från kina. Finns flera fördelar med det bla har du koll på vart grejerna är och du får ett fast pris för allt vad leveransen kommer kosta. Här är i alla fall lite avgifter dom brukar ta ut. Sjöfrakt Terminalavgift Varuhamnsavgift Expedition ISPS LCL Förtullning Införseltull Införselmoms Moms Hoppas det var till lite hjälp i alla fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack!
![]() Citat:
Har 0 koll. Kom gärna med förslag |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag använder PEX och begär offert för varje sändning då jag inte tar hem prylar regelbundet. På det sättet vet jag exakt vad det kommer kosta mig. Tar hem allt med båtfrakt. Billigaste sättet.
Finns numera även combo båt+flyg vilket förkortar tiden med ca 2-3 veckor. Har dock inte provat själv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Hur kommer jag i kontakt med pex? Hämtar dom produkterna direkt från fabriken? Sköter dom tull och liknande så man betala allt i en klumpsumma vid leverans? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fedex är ett annat alternativ, dom tar hand om allting och du får välja flyg- eller båtfrakt efter din egna plånbok.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack igen
![]() Har någon direkt erfarenhet av fedex eller pex? @najk: använder du fedex? Hur fungerar det med synkronisering mellan fabrik och fraktbolag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Jag har kontakt med P.EX. på Landvetter (Göteborg) och dom når du på 031-977 920 (vxl) Vet att dom även finns på exempelvis Arlanda om du söker dom i Sthlm-regionen. Mycket bra att ha att göra med, dom ombesörjer även transporten från flygplatsen till mig för en betydligt bättre peng än om jag skulle ta det med ex. företagspkt. Fördelen med dom är att jag får alla avgifter samlade på en faktura, även tull och moms. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag gör precis som Mats skrev
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Värt att tillägga är att det står på fakturan som du får från kineserna FOB XXXXX där x:en är den hamn dom ska lämmna varorna i så du inte åker på frakt från deras fabrik.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|