FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har rört mig på olika forum för programmering i flera år där jag har visat vad jag kan och snart började jag å förfrågningar om hjälp och allt eftersom var det fler förfrågningar och fler som ville betala mig för det arbete jag gjorde. Det föll sig helt självklart att starta företag i det läget.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jobbat som egen en stor del av mitt yrkesverksamma liv, till och från.
Men det är skillnad på företagare och företagare. Som konsult säljer man sin tid och drar in de pengar som folk vill betala. Det kan vara bra eller dåligt beroende på tillgång och efterfrågan. Men man kan aldrig få mer än alternativkostnaden för en annan konsult eller anställd, och man kan inte jobba mer än en viss arbetstid. Har man en egen verksamhet, typ webbshop, anställda, annonsförsäljning som affärside så har man flyttat ett steg upp i näringskedjan. Då kan man skära emellan, mycket eller lite beroende på hur branschen ser ut, men man är inte begränsad av sin egen tid som konsult, utan av andra saker. Här i Sverige tenderar vi att blanda ihop dessa två aspekter av företagande. Den en kan ge försörjning men inte mer medan den andra kan ge allt från konkurs till rikedom och massor med nya jobb. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() Redan i lågstadiet hade jag företagsidéer även om det i mångt och mycket var mer lek än allvar. Regelverket för att komma igång hindra mig dock länge. Jag ville starta företag när jag fyllde 16, men allt verkade så stort och krångligt. Till slut registrerade jag min enskilda firma när jag var 20 år vid sidan av anställning och lite "går det så går det". Någon månad tidigare hade jag försökt starta ett KB med en kollega, men han strulade till registreringen och det rann ut i sanden. Som nybliven företagare på pappret, med ett företag utan intäkter, ett heltidsjobb och ett deltidsjobb jobbade jag hårt under några månader för att bli helt skuldfri. Jag hade en mobiltelefon på avbetalning och en delvis utnyttjad kontokortskredit. Under våren fick jag kontakt med lite andra egenföretagare och fick ett konsultuppdrag inom programmering. Jag sa upp mig och tog de första två veckorna genom arbetsgivaren. Jag hade kvar mitt deltidsjobb men kände mig härligt fri hela sommaren. Under hösten tvingades jag skaffa en egen server för ett webbprojekt. Pengarna för server och ett års hosting fanns. Överskottskapaciteten på servern var enorm mot vad jag behövde så jag kom på idén att sälja den. Så föddes Sajthotellet under en crash-course i att driva webbhotell. Visst finns det saker man hade gjort annorlunda så här ett par år efteråt, men på det stora hela har det gått rätt bra ändå. Skulle bara ha startat Sajthotellet tidigare. De webbhotell jag kom i kontakt med när jag jobbade på webbyrå under andra halvan av 90-talet var ju hemska ![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Finns en anledning till att jag inte vill jobba åt andra när jag får en sån liten del av kakan ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Efter en massa år på Universitet i Sverige och utomlands var det ingen som ville anställa mig. Så jag startade ftg istället för att gå och dra. Fortsatte söka jobb under de första åren av företagande men fick inget. Nu är det nog försent för mig att nånsin få en fast anställning. Jag är för gammal och har för lite arbetslivserfarenhet (jobb på sommarlov är kanske inte så mycket att komma med).
Fast nu vet jag inte om jag skulle kunna arbeta för någon annan och jag har en massa grejer på G som kan bli riktigt bra och då är det ingen fast anställning som kan matcha det lönemässigt, eller den flexibilitet jag har när det gäller att styra mig egen tid. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|