Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Postförskott

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-10-05, 13:21 #1
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Vi skickar en del postförskott som sk brevpostförskott (vadderade påsar)

För någon dag sedan fick vi en faktura på nästan 300:- för 2st brevpostförskott (vikt ca 300-500g) som ej blev uthämtade.

Posten tog allstå ut nästan 300:- för att returnera dessa till oss (utöver frakten dit). Har de börjat med detta nu, kan inte påminna mig att vi betalat returfrakten tidigare.

hur som helst är inte 300:- hutlöst dyrt för 2st paket som väger några hubdra gram var.
(sjuka är också att dit räknas det som brev, men returfrakten blev paketkolli taxerat)
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 14:55 #2
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator
Matss avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 1 712
Vet att Posten (i Skara iaf) har nya rutiner vad det gäller brev-pf-returer och att jag numera måste kvittera ut dessa men när jag frågade företagcenter så skulle det fortfarande inte kosta några pengar vid retur av brev-pf.

Tjänsten postförskott är ju en tillägstjänst på brev och det skulle ju i så fall innebära att alla brev oavsett om dom är pf skulle returneras som pkt, jag skulle gissa att det i ditt fall beror på att utlämningsstället gjort fel som har gjort om dom till pkt och debiterat dig kostnaden.

Jag har 5-10 returer i veckan och jag har inte fått någon faktura än, om det nu inte dykt upp någon sedan jag lämnade Sverige i tisdags. Är det så att dom börjar med detta så kommer jag absolut att anta mitt anbud från Schenker och deras tjänst Privpack.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-05, 15:59 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Sist fick jag betala för att hämta ut ett retunerat postförskott, alla kostnader gick över varuvärdet till slut..

Då slutade jag med postförskott och kunder får förlita sig på faktura.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-07, 17:41 #4
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Vi har slutat med PF. Av flera skäl främsta skälet är att postens ombud, har för låg utbildning för hantera detta, dom gör fel och mycket stjäls ifrån ombuden..

Jag har varit med ombud, så klistra över min "pacsoft" utskrivna med sin egna lapp. Istället använder jag ett verktyg för att leta reda på kunden personnummer/orgnummer, sedan fakturar jag om kunden saknar betalningsanm.

Kunder som inte vill betala med kort och har betalningsanm, dom får förskottbetala. Visst händer det att man förlora kunder, då kunden vill ha på PF, men på en del produkter kan inte vi leverar emot PF, då vi gör direktleverans från leverantören till kunden.

Men jag säljer hellre till låg riskkunder än till kunder som man vet inte kommer göra rätt för sej. Leta dock efter en lösning , där man kan ta betalt över internetbank direkt, har dock bara hittat payex och någon mer. Payex har ingen oscommerce module, dom andra hade skyhöga avgifter.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-07, 18:49 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Om Posten börjar ta betalt för returer av outlösta brev-pf så blir jag riktigt förbannad. En av orsakerna till att många brev-pf kommer i retur är att Posten och deras ombud inte sköter aviseringen korrekt. Dessutom så förstår jag inte varför de fortfarande kör med en pytteliten avi på en tredjedels a4-sida, som är som gjord för att av misstag slängas tillsammans med en bunt reklam.

Jag vet i alla fall att posten nyligen har börjat registrera avsändarens kundnummer för brev-pf. Tanterna på Postens företagscenter i Danderyd där jag lämnar in mina försändelser blev väldigt förvånade över det förra veckan. Det var helt nytt sade de. Så det skulle inte förvåna mig om det hade ett samband med att Posten vill börja ta betalt för outlösta brev-pf.

Jag hoppas verkligen att din faktura var ett misstag Megashop. I annat fall så innebär det här en stor kostnad för alla e-handlare. Samt att man får se över om man verkligen kan erbjuda pf som betalningsalternativ i fortsättningen.

Jag hatar Posten så mycket att det kryper i hela kroppen bara jag ser deras logo...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-07, 22:08 #6
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 7 2007, 18:49
Om Posten börjar ta betalt för returer av outlösta brev-pf så blir jag riktigt förbannad. En av orsakerna till att många brev-pf kommer i retur är att Posten och deras ombud inte sköter aviseringen korrekt. Dessutom så förstår jag inte varför de fortfarande kör med en pytteliten avi på en tredjedels a4-sida, som är som gjord för att av misstag slängas tillsammans med en bunt reklam.

Jag vet i alla fall att posten nyligen har börjat registrera avsändarens kundnummer för brev-pf. Tanterna på Postens företagscenter i Danderyd där jag lämnar in mina försändelser blev väldigt förvånade över det förra veckan. Det var helt nytt sade de. Så det skulle inte förvåna mig om det hade ett samband med att Posten vill börja ta betalt för outlösta brev-pf.

Jag hoppas verkligen att din faktura var ett misstag Megashop. I annat fall så innebär det här en stor kostnad för alla e-handlare. Samt att man får se över om man verkligen kan erbjuda pf som betalningsalternativ i fortsättningen.

Jag hatar Posten så mycket att det kryper i hela kroppen bara jag ser deras logo...
Gör dom inte Ebrev avisering på postförskott numera? Mycket av felen görs faktiskt av ombundet, det ombud jag anlitar har klara begåvnings begräsningar, både vad det gäller att använda modern ADB hjälpmedel till görs saker och ting rätt. Det där att dom klistra på egen lapp ovanpå den egna lappen är en sådan sak. Men det är väl så, att göra videobutiksägare till postombud var tydligen ingen lyckad lösning. Fördelen med gamla posten, var dessa klimateritanter som satt i luckan, dom kunde sakerna på sin fem fingrar, medan dagens postombud har mycket lära.

Väl bara och inse att postförskotten tid är förbi, man få hitta lösningar förbi postförskott, en lösning är att ge folk faktura , istället för 50:- i PF avgift kan man ta 30:- i fakturingsavgift, då tjäna både kund och företag på den lösningen.

Problemet är då kundgruppen som har betalninganmärkningar, tyvärr vanligt bland 80 talister.. En lösning vore kanske direktbetalningar från internetbank..
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 13:25 #7
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Megashop.se Megashop.se är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 149
Ringde nu på morgonen för att få veta.

Det ska inte vara någon returfrakt på brevpostförskott. Jag skulle få en kredit på beloppen om ett par hundra år :+)
Megashop.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 14:15 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
puuuhhhh. Skönt. Då slipper man börja jaga upp sig över det.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-08, 15:19 #9
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ecstyle ecstyle är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 206
ja du får noga räkna med ett par hundra år. För mig brukar det ta månader av mejlande och telefonsamtal innan jag får ersättning för bortslarvade eller felaktigt utlämnade pf, försenade företagspaket eller bara att få dem att skicka tillbaka ett outlöst pf. Deras egna "utredningar" går inte som blixten direkt och sen brukar de ha en ärendetid på en månad. Så returer av pf brukar ta tid och man bör inte skicka färskvaror i pf.
ecstyle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017