FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Torsdagen den 20/9 gick min internetuppkoppling, helt utan förvarning, ner. Jag testade med att starta om modemet och då dog modemet helt och hållet (har inte lyckats få något liv i det sedan dess). Hur som helst så fick jag tag på två nya modem. Det är kabelmodem jag har (kopplas till samma uttag i väggen som kabel-tv). Jag testade med att koppla in det första modemet och då lös indikatorerna att den hade ström och att den kunde nå nätet (indikatorn för kabeln lös, men jag har ingen manual till modemet så jag vet inte om det "lyser rätt"). Jag slog på datorn och nätverksanslutningen upprättades inte riktigt som den skulle. Statusen var Ansluten och jag hade fått tilldelat ett ip-nummer (192.*). Men jag kunde inte logga in på MSN, jag kunde inte ta emot några e-post eller komma åt några webbplatser. Jag testade med det andra modemet och det var samma sak där. Alla indikatorer indikerade på att uppkoplingen var rätt och jag hade fått tilldelat mig ett ip-nummer (192.*) och statusen för nätverksanslutningen var Ansluten.
Jag har varit i kontakt med Tele2 som är min isp, men i och med att jag använder ett modem som inte är köpt genom dem så är supporten begränsad. De tipsade mig om att låta modemet stå på i 30-60 minuter, men det hjälpte inte. Vad tror ni kan vara fel? Eller är det någon som har en akutlösning på det här problemet? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Vad är det för IP du fått? 192.168.[0-255].[0-255] är till för internt bruk.
Krävs det inloggning? Har du testat att besöka ev. inloggnings sida? Vilket IP har modemet fått? Tillbringar också min tid i Ljungby så hugg tag i mig så går det säkerligen att titta på det lite ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om jag inte minns fel så är det 192.168.0.61 så det är ju iaf internt ip. Kan det vara dosan i väggen som är problemet (kabel-tv dosan)?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Njae, det är ju kabeltv. Det skall gå med vilket kabeltv modem som helst eftersom det handlar om mjukvara/inställningar i modemet.
Har för mig (iaf hos Comhem) att när modemet inte fick något ip så kunde man ansluta till webbgränssnitt på modemet på 192.168.0.1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag tänkte om det kunde vara något fel på den dosan som gör att det inte går att komma åt nätet. Men då tycker jag samtidigt att det inte borde gå att titta på tv heller.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
![]() Vilken dosa menar du? Menar du dosan till det uttaget som är anslutet till "Data", så är det ju ditt modem. Uppkopplingen fungerar ju även om tvn inte fungerar, det kan jag bevisa ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag har en liknande sådan dosa som p bilden fast min är från Tele2. Den ingången som på Com Hem heter Data heter MM (multimedia) på Tele2 och jag tänkte om det kan vara något knas med den ingången som gör att jg inte får en ip-adress tilldelad av Tele2.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Skulle gissa på att felet hänger på ditt modem, det behöver få inställningarna. Har du kontaktat Tele2 om dom kan skicka ut något modem? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ja, jag har kontaktat Tele2 angående nytt modem, men i och med att det modemet som gick sönder var mer än 3 år så fanns det ingen garanti kvar. Vad jag har fått göra är att teckna om mitt avtal med Tele2 och på så vis får jag ett nytt modem. Jag har inte fått något rakt besked av Tele2 när leveransen sker, men jag hoppas innerligt att det sker inom mycket snar framtid.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hmm okej...
Lite svårt att se vart felet ligger. Synd bara att jag gett bort mitt modem till en kompis annars hade du fått mitt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|