Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?

Visa resultat för omröstning: Hur många har AB vs. Enskild firma i WN?
AB 63 30.73%
Enskild firma 100 48.78%
annan företagsform 42 20.49%
Antal röster: 205. Du får inte rösta i den här omröstningen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-15, 17:28 #31
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
bylla bylla är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2004
Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs "försökt vara i kontakt med").

/Andreas
bylla är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-16, 14:25 #32
wizzos avatar
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2006
wizzo wizzo är inte uppkopplad
Flitig postare
wizzos avatar

Reg.datum: Dec 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Per
Citat:
Ursprungligen postat av wizzo
Tack för exemplet men jag förstår fortfarande inte riktigt vart i dem stegen som man aktivt gör avdraget för den anställde i Aktiebolaget?
Är konceptet med avdragsgilla löner nånting som sker automatiskt och osynligt för *användaren* Eller måste man själv se till att aktivera den funktionen så att säga?

Problemet verkar ligga i att du inte förstår konceptet med avdrag? (Rätta mig om jag har fel.)

Avdragsrätt betyder i princip att du från din beskattningsbara inkomst får subtrahera den avdragsgilla kostnaden och därmed sänka beskattningsunderlaget. Alltså: ditt bolag fakturerar 100 tkr (moms och dylikt kan vi skita i) och betalar ut lön (inkl. arbetsgivaravgifter) på 50 tkr vilket är avdragsgillt (i princip är lön alltid avdragsgill enligt praxis). Kvar finns då 50 tkr som beskattas med bolagsskatt (i det här fallet).

Jag vet inte om jag förvirrar eller förklarar..
Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.

Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:
wizzo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 01:27 #33
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by wizzo@Sep 16 2007, 13:25
Du är korrekt jag hajar inte riktigt det hela men jag googlade på Internet och läste på den här sidan.
http://www.ekonomikonsulter.se/avdrag.asp
Så nu förstår jag lite av era förklaringar tyvärr så är det så mycket mer bollar i luften som krävs för att förstå allt fullständigt. Så jag tror inte mer förklaringar kommer göra saken lättare för mig då jag har så mycket mer funderingar på grundläggande begrepp, deras funktioner samt anledning till deras existens.

Finns det inget svenskt företagsspel (AB resp. enskild firma) som man kan köpa? För att lättare få en inblick och förståelse för hur och varför siffrorna rör sig på ett visst sätt i en Balansräknings samt Resultaträknings uppställning.
Jag har lättare för att förstå saker genom att spela som lärande medel jämfört med att räkna på en massa räkne exempel. :blink:
Jag förstår hur du känner dig, inte länge sedan man själv var där. Verkliga exempel är lättare att förstå, men jag ska ge dig en förklaring till

Ett AB betalar vinst-skatt på det årliga resultatet/vinsten. Om en kostnad för bolaget inte är avdragsgiltligt så "betalas" den "efter" att vinstskatten är betald. För att blanda scenariona ovan så skulle det kunna se ut så här:

100 000 intäckter
50 000 i lönekostander

5 000 icke avdragsgiltliga kostnader

Vinstskatten ska betalas på vinsten (45 000) + de icke avdragsgiltliga kostnaderna (5 000). Hade allting varit avdragsgiltligt så hade endast de 45 000 som var vinst beskattats.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 06:52 #34
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
MrNice MrNice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2006
Har precis startat en enskild firma. Självklart är ett AB det ultimata och förhoppningsvis så når man dit relativt snabbt om man har de rätta idèerna.

Jag har en anställning i kommunen där jag bor (vårdare med sovande natt) och jag har även ett HB tillsammans med en kompis. (paintballpark)

På ett personligt samtal med chefen nyligen så sa hon ngt i stil med att jag hoppas inte att ditt företag upptar tid som inskränker på anställningen. (it-avdelningen har nyligen gått igenom datorerna + att vi har ett kommunfilter som filtrerar)

Jag utelämnade vissa uppgifter om att jag är en domänfetischist med en 12,1" med mobilt bredband i kombination med uppbyggnad av några betaltjänster och webbutiker.

Hehe
MrNice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-17, 08:55 #35
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Citat:
Originally posted by bylla@Sep 15 2007, 17:28
Jag kör HB och har gjort det de senaste 11 åren. Jag anser kostanden för revisor är på tok för hög med tanke på att man aldrig hör av dem under hela året förrän de ska ha betalt Jag vet att alla revisorer inte är så, men det är den erfarenhet jag haft med de revisorer jag varit i kontakt med (läs försökt vara i kontakt med).
/Andreas
Det finns ju en hel del andra anledningar till att man väljer AB än svårigheten att hitta en vettig revisor.

Vi har en vettig revisor som man alltid kan tala med och han är lätt värd de cirka 30 000 vi betalar honom om året. Det var han även när vi hade en betydligt mindre omsättning.

Den som söker han skall finna!

:-)
Oläst 2007-09-21, 11:35 #36
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Enskild filma och AB och i den ordningen.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 19:05 #37
cejiel cejiel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
cejiel cejiel är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Originally posted by JLE@Sep 2 2007, 17:42
totoo: Kan du inte stoppa in 100k i företaget och sedan köpa bilen på företaget?
man får inte använda mer än 50% av det bundna kapitalet sätter du in 100 o förburkar mer än 50% då kommer dom o börjar kolla på dig myndigheterna
cejiel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 19:50 #38
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
teddyjohan teddyjohan är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2007
Enskild firma x2
teddyjohan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 20:24 #39
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Apr 2006
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar

Reg.datum: Apr 2006
Citat:
Ursprungligen postat av cejiel
Citat:
Ursprungligen postat av JLE
totoo: Kan du inte stoppa in 100k i företaget och sedan köpa bilen på företaget?
man får inte använda mer än 50% av det bundna kapitalet sätter du in 100 o förburkar mer än 50% då kommer dom o börjar kolla på dig myndigheterna
Bilen är fortfarande en tillgång.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-10-20, 22:29 #40
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar

Delägare i nåra AB och enskild firma

Stora fördelen med AB som andra sagt är att du inte riskar så mycket personligen i form av betalningsanmärkningar osv.

Vad som också är en fördel (vilket jag är helt oförstående till) är att de flesta ickeföretagare tycker man är så sjukt mycket seriösare med ett AB än en enskild firma.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017