Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Riskkapital/Affärsänglar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-09-03, 23:20 #1
bassamsafar bassamsafar är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2007
Nykomling

Hej,

har utvecklat en sajt som just nu är live efter mycket arbete under sommaren. Nu undrar jag hur ni andra har gjort när ni insett att ni behöver mer riskkapital alternativ någon affärsängel som kan lyfta affärsidéen till en vinstgivande sådan. Hur presenterar man sitt projekt för riskkapitalister?

Har varit inne på sidor som Almi.se, Connecta.se, nyforetagarcentrum.se och Svenska riskkapitalföreningen... men känner mig fortfarande lite disorienterad.

Sajten publicerar offentligt lönematerial (ej inkomstmaterial som ratist) tillsammans med en lönediskrimineringsanalys och vi är först i Sverige med sådan publicering. Publicerar inte domännamnet då jag förstått att WN blir arga då. Kanske är det någon som kan tipsa mig om någon särskild riskkapitalist/affärsängel som är intresserade av affärsidéer inom detta område?

Tack på förhand
Bassam
bassamsafar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 03:28 #2
Rooss avatar
Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2004
Roos Roos är inte uppkopplad
Nykomling
Rooss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Ett tips är att läsa dokumentationen som VentureCup tillhandahåller och skriva en affärsplan. Se http://vast.venturecup.se/sw3718.asp

Men en minimal lista av frågor som du bör kunna svara på inför alla potentiella investerare är:
1) Vad är unikt med idéen och varför vill någon ha/använda din produkt/tjänst ?
2) Hur ser nuvarande och framtida konkurrens ut? Hur skyddar du dig mot konkurrenter?
3) Hur mycket pengar räknar du med att tjäna på din business och hur?
4) Vad ska du använda investerarens pengar till och hur och när får han tillbaks sin investering med en rejäl avkastning (om allt går enligt plan)?
Roos är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 14:30 #3
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Reg.datum: Apr 2004
Skippa allt skitsnack och läs tidningarna kring vilka som är aktiva inom ditt område. Spring inte på ALMI, Connect m.fl. Det är mycket papper och skitsnack och i 90% av fallen inga eller mycket små pengar om du inte är ett industriföretag.

Var tydlig med varför din affärsstrategi kommer lyckas. Ta kontakt med bra personer. Alltså sök aktivt efter människor.

Gå alltid in med tid och eget kapital för att visa att du är seriös. Du måste satsa mycket för att någon skall tro på dig.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-06, 23:08 #4
Nykomling

Nykomling

Tack för tipsen!

Har också fått känslan att ALMI inte är optimal att jaga när det gäller affärsidéer på internet.

Ska också plöja igenom Venture cups dokumentation... Läste och skrev en affärsplan förra året när jag var i startgroparna med webbapplikationen. Men då tror jag att jag använde dokumentation från Connect.
bassamsafar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-09, 01:01 #5
bjoahls avatar
bjoahl bjoahl är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Medlem
bjoahls avatar

Tidigt riskkapital brukar normalt sett komma från dom 3 f:en, dvs Friends, Family och Fools. Om du inte är anställd så se till att bli det så du blir kreditvärdig hos bankerna. Du kan skaffa kreditkort och olika blanco-lån. Du kan också leverantörsfinansiera till stor del i början (dvs du betalar bara dom nödvändigaste räkningar och tar anmärkningarna och avgifterna på resten). Du lär kunna skrapa ihop några hundra tusen på detta sätt utan ansträngning. OBS: låna aldrig av kompisar du vill behålla, och ta bara in partners om en person är i klar majoritet.

Att få tillgång till större summor är en helt annan femma... din idé måste fungera långsiktigt, ha en enorm potential, du måste kunna bygga en organisation och ta personalansvar, du måste satsa en stor del av dina personliga tillgångar så du är tvungen att genomföra projektet oavsett vad, du behöver ha god hälsa för den kommer sättas på prov pga mycket arbete, ett stark nätverk med olika beslutsfattare är ett plus... teknisk kompetens är inte med på listan...

edit: förtydligande
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-09, 01:27 #6
bjoahls avatar
Medlem

Medlem
bjoahls avatar

Btw ALMI lånar gärna ut till företag i problemkommuner... ALMI vill ha med en bank på typ 50/50...

Är systemet bra konstruerat? Om man tycker att politik skall gå före ekonomi för startups, så ja. Men det sållar iallafall agnarna från vetet...
bjoahl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017