Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Köpa datorbutik.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-13, 02:11 #11
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
det jag söker när jag går till fysik butik är nn att tjöta produkter med, det kan jag inte göra i en webbutik

Personlig kontakt kommer alltid sälja (funderar på att starta IT-café här med dator-service inblandat samt lite kurser etc)
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-13, 03:02 #12
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
oddholst oddholst är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2007
Jag har haft funderingar även jag.

Tyvärr ser man allt för ofta att det står gamla kartonger av msoffice och annat med en matta av damm ovanpå. Undvik det.

Det där med personlig service är jätteviktigt. Även ärlighet. Det värsta jag vet är när jag stöter på en handlare som ljuger mig rätt upp i ansiktet om en sak, antingen av okunskap eller att denne chansar på att jag inte känner till vad det handlar om . Jag brukar försöka spela novis för att få reda på om en säljare är seriös eller inte.

Försök att pejla kundens kunskapsnivå och lägg snacket även på denna nivå. När jag hjälper folk med datorer och jag vet att de inte har en aning om gigabyte, megahertz eller usb, så brukar jag istället säga typ "Den här hårddisken är jättestor. Du kommer att klara dig på den i många år" eller "Den är tillräckligt snabb för dina behov. Du skall ju inte spela på datorn." etc.

Sen skulle jag se till att satsa på ett större sortiment med dessa små, men oumbärliga grejer man behöver till sin dator när man minst anar det, som fläktar av olika storlekar, skruvar i just den storleken man saknar eller en förlängning till den där kabeln som alltid är är för kort mellan hårddisken och nätdelen. Vet mupparna.. f'låt, entusiasterna att dessa grejer alltid finns inne hos dig så ökar chansen att dom drar ner och köper det. Chansen finns ju att de även köper andra grejer medans dom ändå är där.

Ett inlägg ovan föreslog internetcafe.. varför inte, har man plats i en liten hörna i butiken så kan det kanske vara en god idé. Då har man ju även en plats där folk kan prova program eller prylar dom vill köpa.

Det var mina funderingar det.
oddholst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-04, 10:32 #13
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
xciso xciso är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Jag går fortfarande i tankarna om att köpa butiken.
Har en heltidsanställning på ett annat företag som jag samtidigt inte vill säga upp direkt utan att man ser att det nya går bra, och att man sammtidigt inte behöver lyfta lön, dock har vi bara 24h/dygn

Dem hade tydligen mest omsättning på service/rep.
Beställde förra veckan från komplett just för att ingen i stan hade det jag sökte.
Så med ett stort utbud, skapliga priser, och bra service/support så borde man väl kunna dra in en hacka på det.. Eller vad tror ni?
xciso är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-04, 10:39 #14
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Flera år sedan jag var verksam i branchen men jag måste säga att det är svårt att konkurrera med priser iallafall. Stora aktörer pressar priser, och näthandlarna pressar priser. Jag tror verkligen att du får se service/reparationer som din huvudinkomst, och sälja grejer som en bonus.

Att ha butiken är ett bra fönster mot omvärlden, så ortsborna ser att du finns, och vet vart dom ska vända sig när dom får problem eller behöver något. Finns det kapital att hålla grejer på lager så kan det också löna sig, då man kan vända sig till dig för att få tag i en sak fort, men om du har mycket som beställningsvaror kan dina kunder lika gärna beställa själva, och spara en hacka.

Det går absolut att tjäna pengar på detta, det tvivlar jag inte alls på. Men det är inte någon dans på rosor.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-04, 15:22 #15
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Reg.datum: Jan 2004
xciso jag håller med övriga i tråden, tror absolut inte att fysiska datorbutiker kommer försvinna, tvärtom, all handel på nätet bidrar snarare till att intresset ökar rent generellt, och då besöker även fler kunder de fysiska butikerna.

Så är det även i flera andra branscher. Sen så går den personliga kontakten & supporten inte heller att slå.

Vi har flera lokala datorhandlare här i lund, bl.a GH data som det gått mkt bra för! De började med en liten lokal i utkanten av lund, men har nu en hel del anställda och stor lokal mitt i centrum.

Jag tror även att det är smart att kompletera sin fysiska butik med en webbutik, då många nog köper över nätet men vill gärna HÄMTA den i fysik butik och då tala lite/skapa kontakt med ansvariga för butiken.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017