Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Oseriösa Webbhotell

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-24, 01:37 #41
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Är det därför de försökt hypea dnssec trots att det inte finns något vettigt klienstöd...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-25, 13:04 #42
kalletwo kalletwo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 6
kalletwo kalletwo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 6
halloni: Har själv heller inte haft nån lycka med att nå JX (eller få svar på mail iaf). Provat med deras webbforumlär samt support@. Har tänkt ringa men glömmer alltid bort... Får jämt och ständigt "Host 'linux1.webbhotell.jxhosting.se' is blocked because of many connection errors" senaste veckan eller två. Av nån anledning är "SQL-klockan" helt osynkad med serverklockan (eller hur det nu ligger till), och även om det fixas till så dras de sakta men säkert ifrån varandra...

När JX funkar är det grymt, men det har varit en del strul för mig iaf nu på senare tid (klockan har dock inte funkat nå vidare på länge
kalletwo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-29, 02:58 #43
pokerstjärnas avatar
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
pokerstjärna pokerstjärna är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
pokerstjärnas avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 138
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 12:54
Nu har jag tröttnat på att många webbhotell antar att beställningar via Internet är likställda med beställningar gjorda med en underskrift. Senast denna veckan har bolaget www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt. Jx hänvisar till att jag tidigare beställt av dem och att jag genom att använda samma ip-adress(?) därigenom också godkänt avtalet.

Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas.

Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja men då jag påpekade för dem att deras metoder icke är i överensstämmelse med svensk avtalslagstiftning så krediterade dessa direkt.

För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress.

Har aktivt använt webbhotellstjänster i främst Sverige och i USA sedan 1998 och i USA är detta aldrig något problem då de använder kreditkort och du måste oftast aktivt acceptera att beställningen görs. Skulle kreditkortet inte fungera så får heller inte leverantören några pengar och webbhotellet stängs ner.

Ofta har jag funderat och testat olika domäner och därigenom kopplat sajter till dessa men många gånger så blev det inte som tänkt och då förlänger jag inte heller tjänsterna.

För den som fortfarande tror att webb-beställningar har samma betydelse som en fysisk underskrift kan ni också fundera på varför Banker och Staten lägger ner miljarder i utveckling av Bank-ID funktioner eller varför Tele-bolagen alltid kräver en underskrift (även om också muntligt inspelade avtal gäller). Och vad det gäller Tele-bolagen så får de absolut inte automatförlänga ett abonnemang med ett år i förväg utan kundens aktiva godkännande.

Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt.

Jx hotar nu med att skicka mitt ärende till kronofogden och tyvärr som ni kan läsa om i http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_16567081.asp dagens e24 så hamnar JX i samma dager som dessa bluffbolag vilka oseriöst utnyttjar lagens tillkortakommanden. JX verkar bestå av några hårt arbetande människor som antagligen inte vet bättre så jag tycker förutom detta att de har skött sig.

Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända? Uppföljning kommer, jag skriver när nya händelser sker i ärendet.
jag beställde fem domäner hos crystone för ett tag sen, det tog två veckor för dem att registrera dem och när jag skickade ett mail till dom och frågade hur det gick sa dom att det kommer bli klart inom tre dagar.
då sa jag nej jag vill inte ha dom längre och förklarade att jag hade fått ett inbetalningskort från folksam då bilförsäkringen måste betalas och efter det har jag inte många ören att leva på för det är liksom 14 tusen sek vi snackar om.
Dem sa okej, sedan skickar dom en faktura över epost om att jag måste betala 15 kr i administrationsavgift för att dom tog sig sin tid att ta emot min beställning det stog ej så i fakturan men dem sa det via telefon.

Sedan via telefon sa jag att jag vägrar att betala det och mina tre webhotell jag har hos crystone kommer jag att byta till loopia eller något annat SERIÖST ombud.

Då började dem lugna ner sig och dem skyllde att det var prao folk som gick in och ut och dem skulle ringa upp sedan fick två gratis .se domäner :blink:

Detta kunde inte sluta bättre.
pokerstjärna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-31, 12:30 #44
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 2 225
Citat:
Originally posted by lennartsvanberg@Aug 7 2007, 12:54
Nu har jag tröttnat på att många webbhotell antar att beställningar via Internet är likställda med beställningar gjorda med en underskrift. Senast denna veckan har bolaget www.jx.se skickat fakturor till mig vilka avser webbhotell jag ej beställt. Jx hänvisar till att jag tidigare beställt av dem och att jag genom att använda samma ip-adress(?) därigenom också godkänt avtalet.

Webhotellet www.sajthotellet.se gick så långt som till att skicka sin förlängningsfaktura till tingsrätten vilka givetvis avvisade begäran då inget underskrivet avtal kan påvisas.

Crystone gjorde likadant med en domänbeställning som jag ej valde att fullfölja men då jag påpekade för dem att deras metoder icke är i överensstämmelse med svensk avtalslagstiftning så krediterade dessa direkt.

För den oinitierade kan det lätt tolkas som att beställningar via en dator har samma betydelse som via fysisk underskrift men så är alltså inte fallet. Detta är givetvis fallet då en dator inte är kopplad till en person utan kan användas av många olika personer. En ip-adress är inte heller kopplat till en person utan till en nätverksadress.

Har aktivt använt webbhotellstjänster i främst Sverige och i USA sedan 1998 och i USA är detta aldrig något problem då de använder kreditkort och du måste oftast aktivt acceptera att beställningen görs. Skulle kreditkortet inte fungera så får heller inte leverantören några pengar och webbhotellet stängs ner.

Ofta har jag funderat och testat olika domäner och därigenom kopplat sajter till dessa men många gånger så blev det inte som tänkt och då förlänger jag inte heller tjänsterna.

För den som fortfarande tror att webb-beställningar har samma betydelse som en fysisk underskrift kan ni också fundera på varför Banker och Staten lägger ner miljarder i utveckling av Bank-ID funktioner eller varför Tele-bolagen alltid kräver en underskrift (även om också muntligt inspelade avtal gäller). Och vad det gäller Tele-bolagen så får de absolut inte automatförlänga ett abonnemang med ett år i förväg utan kundens aktiva godkännande.

Vad Webbhotellen försöker åstadkomma är vad vi kan kalla för "negativ avtalsbildning" - dvs har jag inte aktivt sagt upp tjänsten så förlängs den automatiskt.

Jx hotar nu med att skicka mitt ärende till kronofogden och tyvärr som ni kan läsa om i http://www.e24.se/dynamiskt/sverige/did_16567081.asp dagens e24 så hamnar JX i samma dager som dessa bluffbolag vilka oseriöst utnyttjar lagens tillkortakommanden. JX verkar bestå av några hårt arbetande människor som antagligen inte vet bättre så jag tycker förutom detta att de har skött sig.

Skall jag och min enskilda firma få en betalningsanmärkning på grund av att JX ej följer svensk avtalslagstiftning eller vad kommer att hända? Uppföljning kommer, jag skriver när nya händelser sker i ärendet.
Du har uppbarligen beställt en tjänst och använt den. Om du inte vill göra rätt för dej, så är problemet ditt och inte företaget som säljer tjänsten. Dom företag du nämner i ditt flam inlägg är seriösa. Det dyker upp ständigt upp muppa på det här forumet som vill sprida skit om företaget, bara för man följer lagar och regler.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-09-01, 21:32 #45
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
PRQ PRQ är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 426
Citat:
Originally posted by jonny@Aug 22 2007, 12:01
Tvister kan uppstå ändå. Om du mottagit ett papper per fax kan du inte bevisa att det är personens underskrift. Har du erhållit ett original finns förmodligen fingeravtryck på pappret som i alla fall bevisar att personen hållit i pappret.
Vid normal luftfuktighet och temperatur finns inte fingeravtryck kvar särskilt länge. Den som hanterar pappret får med andra ord ta fram CSI-kitet och göra fingeravtrycken synliga för att sedan fotografera/scanna in dem... :-)
Detta kan sedan kombineras med biometrisk inloggning till webhotellet :-)
PRQ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017