Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


IT Scandinavian Systems – Varning?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-31, 15:17 #1
andres andres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 21
andres andres är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 21
Innan semestern ringde det en tjej från IT Scandinavian systems till mig och frågade om jag ansvarade för domänen jag äger. Hon säger att hon har en kund hos sig som vill köpa .com, .net, .org + några fler (vi hadde enbart .se då). Hon nämner att förhandlingar med kunden är i slutfasen men att hon tycker det är märkligt att de vill köpa så många domäner med samma namn som mitt och ringer därför mig och kollar för säkerhets skull.
Klart jag tyckte det var skrämmande att någon annan försökte köpa upp alla dessa ".xxx" adresser!! Hon nämner då att, eftersom jag äger .se adressen, har jag förtur att köpa de andra ".xxx" adresserna. Då jag inte vill att någon annan försöker ta över vårat namn nappar jag på att köpa .com och .net från dem. Jag var dessutom tvungen att bestämma mig inom 2timmar eftersom hon hade hennes kund i slutförhandligar!! Jag tyckte hela grejer var ytterst märklig skall sägas…
Till detta kommer att de enbart säljer 10års avtal på domäner!!!!???? Så det slutade med att vi betalade en ansenlig summa för .com och .net i 10 år!!!

Vidare… när man skriver in tex www."xxx".com kommer man till vår webshop. Skriver man enbart "xxx".com kommer man till en reklamsida!!!!!! Jag försöker ringa dem men växeln säger att ansvarig person ska ringa tillbaka och det händer ju inte.

Är det någon annan som råkat ut för detta? Skulle vilja höra lite funderingar av andra. Tex om det verkar rimligt och lagligt att sälja domäner på detta sätt?
andres är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-31, 15:27 #2
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
melin melin är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2003
Inlägg: 1 396
det är blufföretag som sysslar med den typen av affärer

vill du köpa domänerna (.t.ex .net, .org etc etc) så gör det själv.. www.active24.se www.loopia.se är 2st (finns några hundra till )
melin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-31, 15:36 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Skoj att läsa!
Vi har precis råkat ut för samma sak. Dock med försäljning från Singapor och med lite diverse suspekta topp-domäner. Inga 10-årsavtal heller, men rätt höga priser, när jag jämförde ett par av toppdomänerna.

Men det är klart att det är lätt att lura många. Vår VD ville naturligtvis ha dessa topp-domäner, ren tur att han frågade mig. Jag kan iofs tycka att det är bra att ha domänerna, men vill gärna sköta registreringen antingen internt, eller via ett och samma ombud.

Här är prislistan vi fick:
Citat:
Following is price list:

xxx.cn 30EUR/Per Year

xxx.com.cn 30EUR/Per Year

xxx.net.cn 30EUR/Per Year

xxx.org.cn 30EUR/Per Year

xxx.mobi 50EUR/Per Year

xxx.CC 50EUR/Per Year

xxx.hk 50EUR/Per Year

xxx.tw 50EUR/Per Year

xxx.tm 190EUR/Per Year

Internet brand keyword: xxx 100EUR/Per Year

Above price is annual fee, we do not collect other additional costs.

StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017