FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Den har heller inga möjligheter att avfyra atombomber. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Medlem
|
Personligen så blir jag lite stolt över att lilla sverige sticker ut så mycket som vi ändå gör, vare sig det är sport, musik, data, etc.. Men, Vapen är inte en av dom enligt mig.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
jag kan glädja dej med att en sådan "mini-ubåt" inte är kapabel att avfyra sådana vapen |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har ett par kompisar som är där med ubåten och jobbar.. Tror för övrigt även den är tillverkad i här i Karlskrona.. Men visst blir man lite stolt.. Att USA tar och erkänner något som dem i den videon gör är rätt stort tycker jag.. Dem hittar den inte.. Men dem är väl störst, bäst och vackrast?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Alltid kul att se Sverige vara i teknikens framkant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det var HMS Gotland som sänkte ett amerikanskt hangarfartyg i en övning för ungefär två år sedan. Med tanke på att amerikanerna har totalt ca 14 hangarfartyg så är det ingen liten bedrift.
Man kan ifrågasätta varför Sverige ska producera vapen eller ens ha ett försvar i fredstid. Dock visar den här typen av övningar ändå att det lilla försvaret som vi idag har är väldigt effektivt. Framför allt så är den här typen av vapen mycket motiverade. Ett fartyg som HMS Gotland kan inte användas för att invadera ett annat land i ett anfallskrig, men är ett suveränt vapen vid självförsvar. En liten flotta u-båtar kan tillfoga fienden stora skador långt efter det att hela landet är ockuperat. Det kostar helt enkelt mer än det smakar att invadera vårt karga lilla pytteland. Det vet både ryssen och amerikanen om. Edit: Haha. Kanske skulle kollat på filmen innan jag skrev inlägget - det framgick att Gotland hade sänkt hangarfartyget ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Medlem
|
När USA föreslog en övning med svenska ubåten så plockades den av med elektronik som är tophemlig, ubåten ändrade även propellerbladen så att de gjorde ett annorlunda ljud än vad de igentligen ger ifrån sig.
Övningen gick ut på att USA skulle jaga efter Gotland och sänka den, den var planerad på två månader. Två år senare var USA fortfarande på jakt efter ubåten. Medans USA letade efter den dök den upp för ett år sen på marin basen i Kalefornien och fotade. Övningen går inte ut på att USA ska lära sig Gotlands teknik utan den är planerad som katt och mus lek i havet som har gått väldigt snett för USA och de kan inte lokalisera lilla ubåten. Enda gången den dyker upp är i Karlskrona(?) i dockorna för att ladda på med mat. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|