FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bra. Mycket bra.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Flitig postare
|
som företagare, behöver du inte betala arbetsgivaravgifter etc för hobbyverksamhetsidkaren?
Tex jag anlitar en kille som ska göra en hemsida åt mig för 5000kr. Räcker det med att jag betalar detta till honom då och denne person får sen uppge detta som inkomst i deklarationen? Vad är mina skyldigheter i detta fallet, killen kanske stoppar pengarna i den svarta plånboken? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Motstridiga besked!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Den som utför tjänsten har två alternativ, antingen ser han/hon till att bli anställd, varpå beställaren svarar för alla avgifter, det som betalas ut till utföraren är rena, färdiga pengar.
Alternativ två är att ta ut alla pengar från företaget, och hantera alla avgifter själv. Detta fixar skatteverket, om man deklarerar korrekt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jonny har rätt. Du måste betala arbetsgivaravgift. Ang. löneskatten så ska du betala in den med MEN om du inte gör det så måste löntagaren betala in den.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Flitig postare
|
ok, tack för hjälpen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns en anledning till att det ska stå "innehar f-skatt" på fakturor och att du via servicetelefonen kan kontrollera f-skatt.
Har dock förstått det som att om man får en faktura där det står att betalningsmottagaren är registrerad för f-skatt så räcker det.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|