FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Supermoderator
|
inkasso.se gick för ca 18'-22' eur om jag minns rätt. Misstänker att det var en domän (eller två rättare sagt, .se samt .com) för ett visst segment i mobilbranschen som var till försäljning på missdomain för ett år sedan som slutade väldigt högt. Ni som minns vad som låg ute för något år sedan till ett väldigt högt utgångspris vet förmodligen vilken jag menar
![]()
![]() |
![]() |
#23 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
My 50 cents:
.com, .net .org kommer under överskådlig framtid att vara prioriterade. (universiellt användningsområde, ålder, geografiskt oberoende). .eu tror jag blir Europas .com med tiden. (5-10 år) Förutsatt att sidorna är på engelska, tyska eller franska. En .eu som endast är på svenska ser jag som misslyckat val av TLD. .se Som vanligt är vi lite tröga i Skandinavien, men nu börjar det röra på sig. Problemet är folkmängden, språket och den geografiska begränsningen. Intresset finns men eftersom det är en antalsmässigt begränsad grupp av intressenter så infinner sig inte någon direkt konkurrentaspekt som påskyndar prisutvecklingen. Det är fullt logiskt. Vi kan inte jämföra .se med .com o.s.v. Se bara på det stora "IDN-släppet". Det var inte många företag som håll sig framme. De lallade omkring och börjar först nu att vakna till. Man kan fundera på hur alerta dessa företag egentligen är och om de tar Internet på allvar över huvud taget? Ett exempel: När jag började köpa på mig hund-domäner 2003 så var de flesta lediga. Idag är det svårt att hitta en ledig hundras-domän under .se eftersom bl.a. hunduppfödarna har vaknat och insett att folk söker på hundraser när de ska köpa hund. Jag får dagligen förfrågningar från kennlar ang. hundras-domäner, men eftersom buden oftast är löjligt låga så blir det sällan affär. Då brukar jag oftast få skäll eftersom de anser att de har större nytta/rätt till namnet. Hundar säljs idag för 10-15-20 000 kr. styck, men de är endast beredda att betala 500 kr för domännamnet. Ja, ni förstår säkert... Detta exempel tycker jag belyser den svenska .se-handeln ganska bra oavsett inriktning. Alla vill ha bra .se-domäner till sin verksamhet, men ingen är beredd att betala för det. Det är i alla fall så jag upplever .se-handeln i dagsläget. Det blev lite svamligt och stundtals en smula ot det här. (jag pratar i telefon samtidigt) Hoppas dock att en och annan mening verkar vettig och belyser mina reflektioner kring "mångmiljonindustrin" kring .se-domäner. /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag håller med Pitbulls inlägg i mångt och mycket vad gäller skillnader mellan exempelvis .com och .se.
Det är också en klart begränsad skara som idag är beredda att dra fram "den stora plånboken" för ett domännamn, dels pga av att de inte har insikt och kunskap kring vad ett bra domännamn gör för verksamheten, men kanske framförallt för att mer kostsamma andrahandsdomäner är en ny företeelse för Svenskar, och därmed lite läskigt, med rädsla för att bli lurad. Vad gäller IDN-kampanjen under förra året, så anser även jag att den är en betydande orsak till att fler pp har fler .se-domäner. Men även om 90% av de reggade domänerna inte förnyas, så har ju trots allt IIS fått upp ögonen för kunderna att IDN-tecken numera går att använda i .se-domäner. (Att det har fungerat sedan 2003 är ju inte alltför många som tagit fasta på) Sen har ju även IIS lyckats med att få rubriker om hur stor ökning IIS haft (oavsett anledning) och det är väl vad en ny marknadsinriktad VD för IIS eftersträvar. som så många före mig på WN har skrivit - vi stirrar bara ner i vår egen lilla ankdamm och det är givetvis så att svenska pp och företag i sinom tid kommer att lätta upp plånbokslädret för bra domäner och att användandet av IDN-tecken i domäner är mest en vanesak som vi om ett par år ser som en självklarhet. En domän är ju idag (i flesta fall) mer central för en verksamhet än själva företagsnamnet. Själva navet i verksamheters kommunikation och marknadsföring. Men oavsett hur många stora innehavare som kommit till utanför IDN-kampanjen, så är det ju klart att registreringar även i spekulationssyfte ökat dramatiskt de senaste åren. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tycker ditt inlägg var väldigt bra och inte alls svamligt, pitbull. På vissa områden är vi svenskar fast i bonde-mentaliteten och hamnar på efterkälken.
Minns ett visst företag i Stockholmstrakten för tio år sen som satsade över 100 000/år i tidningsannonser men inte var beredda att punga ut nesliga 10 000 för en webbplats... Domännamn är den nya mäklarbranschen, det blir svårt att bryta den trenden när mäklarna roffat åt sig marknaden. Fattar inte varför jag själv inte roffade åt mig en massa domäner vid gratis-släppet, jag måste haft hjärn-släpp i samma veva... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|