Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur fungerar .tk?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-21, 20:53 #1
Johan_S Johan_S är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2006
Medlem

Hej!
Jag har letat en hel del nu men inte riktigt fått svar på mina frågor, är lite nyfiken på hur etc .tk fungerar och liknande. Vem/vilka bestämmer vilka domän.XXX som får finnas? Är väldigt nyfiken på detta!
Så, vem är ansvarig för dessa .se, .com. eu osv och hur är möjligheterna att driva sin egen .XXX? .tk etc? Var kan jag läsa mer?

Stort tack!

Mvh
Johan
Johan_S är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 21:16 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Har WN som tidsfördriv

http://www.icann.org/ kan du läsa mer på och här finner du en lista på aktiva TLDer http://data.iana.org/TLD/tlds-alpha-by-domain.txt

ccTLD (landskoder) är enligt en gamal ISO-lista
Andra TLDer läggs till ibland t.ex. .EU och .NATO

Själva administrativa jobbet görs av privata företag och stiftelser till största delen. T.ex. sköter NIC eller IIS det i Sverige som är en stiftelse av en sort.

Nej, du kommer inte få skapa någon ny TLD hur som helst
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 21:26 #3
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
ponting ponting är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
På senare tid har. dot.tk fungerat dåligt sedan grundaren gått bort, dom slarvade bort fköpta domäner åt mig, så jag fick köpa dom en gång till. Jag vill förlänga tiden för två domner, jo vad hände! Dom lade in 2st. till så nu äger två exkt likadana domäner i två år, två gånger om och jag har försökt fått rättsida,men trots 5st. mail så Svarar inte dom alls! Det är mina dåliga erfarenheter den sista tiden.
ponting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 21:28 #4
Medlem

Medlem

Tack för den informationen! Oj ponting, det lät inge roligt alls... Men hur fungerar .tk? Är imponerad över att man som privatperson utan problem kan få mittnamn.tk, är mycket nyfiken på hur deras teknik fungerar.

Tack för informationen!

Mvh
Johan
Oläst 2007-08-21, 21:43 #5
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Johan_S@Aug 21 2007, 21:28
Tack för den informationen Oj ponting, det lät inge roligt alls... Men hur fungerar .tk? Är imponerad över att man som privatperson utan problem kan få mittnamn.tk, är mycket nyfiken på hur deras teknik fungerar.
Tack för informationen
Mvh
Johan
Inget avancerat egentligen... i pratiken är det några enstaka vanliga DNS-servrar, lite programering och en websida.

Varje TLD ska ha en Administrative Contact och en Technical Contact varav den första måste vara lokaliserad i landet om det gäller en ccTLD.
Du kan hitta dessa på http://www.iana.org/root-whois/index.html

Kan inte administratören sköta det på ett korrekt och stabilt sätt så ska egentligen ICANN se till att en ny tar över men detta är en komplicerad och flummig process med oklara regler och lik i garderoben. Kom ihåg att TLDerna vi har idag skapades av entusiaster och administrationen delades ut till första bästa som ville ha det i Internets begynnelse. Denna kaos märks av där länder inte har någon kontroll över sin landsdomän eller där kunden kan hamna i kläm som ponting nämner.

Det finns mängder med information hos ICANN/IANA så det är bara att börja läsa ;-)
Jag varnar dig för att du har månaders läsning framför dig =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-21, 23:17 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Danski@Aug 21 2007, 21:43
Inget avancerat egentligen... i pratiken är det några enstaka vanliga DNS-servrar, lite programering och en websida.

Varje TLD ska ha en Administrative Contact och en Technical Contact varav den första måste vara lokaliserad i landet om det gäller en ccTLD.
Du kan hitta dessa på http://www.iana.org/root-whois/index.html

Kan inte administratören sköta det på ett korrekt och stabilt sätt så ska egentligen ICANN se till att en ny tar över men detta är en komplicerad och flummig process med oklara regler och lik i garderoben. Kom ihåg att TLDerna vi har idag skapades av entusiaster och administrationen delades ut till första bästa som ville ha det i Internets begynnelse. Denna kaos märks av där länder inte har någon kontroll över sin landsdomän eller där kunden kan hamna i kläm som ponting nämner.

Det finns mängder med information hos ICANN/IANA så det är bara att börja läsa ;-)
Jag varnar dig för att du har månaders läsning framför dig =)
Haha, låter underbart. Stort tack! Känns som jag har att göra.

Mvh
Johan
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017