FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tänkte bara höra om det är någon annan här på WN som har Bredbandsbolaget som leverantör för Internet via ADSL?
Både jag och några jag känner har omfattande problem med internetuppkopplingen (via ADSL) från BBB vilket innebär att ADSL-modemet tappar anslutningen mot Internet totalt under mellan 45 till 60 sekunder. Uppkopplingen tappas med jämna mellanrum ca var 5:e minut (4 min och 20 s uppmätt senast). WAN-lampan indikerar detta tappet genom att slockna under ca 30-40 sekunder för att sedan börja blinka för att indikera länk-försök igen vilket tar ytterligare 10-15 sekunder innan det lyckats. Detsamma gäller för mina vänners uppkoppling just nu, som går ner med lika jämna mellanrum som min - fast med ett antal sekunders förskjutning. BBB rapporterar på sin hemsida igår kväll följande: Citat:
Utifrån det dom skriver och den typ av problem som finns kan man snabbt dra slutsatsen att problemet beror på BBB:s egna uppgraderingsförsök av firmwaren i ADSL-modemet. Att BBB inte testar igenom sin firmware ordentligt innan de skjuter iväg en uppgradering som stora delar av Svenska befolkningen är så beroende av är häpnadsväckande och kan inte annat än säkerställa deras bottenposition som Sveriges i särklass dyraste Internetleverantör som ger minst stabilitet och service för pengarna. Redan tidigare i veckan hade även jag alltså det här problemet och mina vänner (som för övrigt bor på helt annan ort i Sverige än var min uppkoppling finns, har haft dessa problem under flera veckor till och från). Det enda Bredbandsbolaget gjorde vid kontakt med supporten, var att sänka deras överföringshastighet på uppkopplingen vilket alltså inte resulterade i någon förbättring. Man kan även läsa på den här bloggen att dom hade stora störningar redan i juni. Eftersom jag dessutom endast har telefoni, i form av IP-telefoni som går via den uppkopplingen så fungerar alltså inte heller det. Att Bredbandsbolaget, som många varnade mig för innan jag valde dem som leverantör, har fruktansvärt dålig support med långa telefontider (mer än 5 minuter) gör såklart inte saken bättre. Antar att detta är en läxa man får lära sig för att man trotsade uppmaningar att välja någon annan leverantör. Oavsett hur stora eller dåligt rykte dom nu har så är det svårt att acceptera att man ska behöva stå ut med alla dessa problem när man ändå betalar 399 SEK per månad för en produkt som många konkurrenter uppenbarligen levererar bättre och betydligt billigare. Kan ju tillägga att jag inte haft möjlighet att få bredband via någon annan leverantör och därför varit utlämnad till BBB's "tjänster". Jag hoppas verkligen IDG granskar BBB en gång för alla så att de åtminstone får lite mer press på sig att hålla stabilitet. Skulle alltså vara intressant att höra om fler här på WN upplevt samma problem med Bredbandsbolaget under sommaren?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
särklass dyraste? enligt vem?
Jag betalar 320 för 100/10 Mb.. Karlstad, berätta gärna vart jag kan få billigare bredband Har varit i kontakt med deras support några gånger och den har alltid varit bra och aldrig haft långa köer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Flytta till Västerås så får du billigare. Stadsnätet ligger 30-40% under BBB.
EDIT: Ska väl tillägga att det är för 10/10. 14% billigare på 10/100 och de flesta erbjuder 100/100 för samma peng som BBB tar för 10/100. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
mjo men flytta vet jag inte om jag orkar.. Västerås är en trevlig stad dock =) bodde där i 3 veckor när jag jobbade i Stockholm
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har liknade problem, dom började kl 4 i natt. Mitt modem dissar efter 1-2 minuter, den tappar dödar wlanet så jag tror modem rebootar. Fast jag sitter på en hög med ADSL-modem så jag testade med ett annat och det blev inte bättre.. Ska testa ett till nu. Någon som har koll på om det även gäller företagstjänsten adsl-premium? Den har 99.5% SLA.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Exakt likadana problem på denna sida även.
Dock besitter jag Telia ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har testat och det är endast ADSL2-protokollet som strular.. tog ett modem och ställde in det på att köra endast G.dmt(12/1) och det funkar stabilt.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Skulle man betala 100 SEK för något som inte fungerar så skulle det fortfarande vara otroligt dyrt. Jag betalar hursomhelst 399 SEK för något som ska vara 24Mbit ned och 2 Mbit upp eller något i den stilen (då är dock fast ip inkluderat, wow). Överföringshastigheten är begränsad per tcp-koppel till ca 150-200Kb/s eller liknande alternativt om det är för dålig kapacitet som gör att till och med SF-Anytime och liknande inte fungerar i mellanåt. Som du kanske förstår så är det är inte bara tillfälliga problem, utan problemen upprepas gång på gång. Att Bredbandsbolaget dessutom försöker mörka allt genom att endast lägga upp en liten notis i deras driftinformation när det gäller så allvarliga och omfattande fel samt efter att problemet pågått under en hel arbetsvecka är ju bara löjligt. Det har uppenbarligen förekommit liknande problem tidigare med stackars användare som det fortfarande inte fungerar för trots att BBB låtsas att allt är fixat. Som student i Luleå betalade jag 20 SEK per månad för 20 Mbit i båda riktningarna och det var betydligt bättre stabilitet där än här. Då drevs nätet dock till stor del av studenter på Luleå Tekniska Universitet som visste vad dom gjorde...
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] . |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
I takt med att BBB byggt ut sitt nät på stor skala har kvalitén sjunkit något enormt vad gäller service, hastigheter och uptime. Det första 10/10mbit bredbandet jag hade var från BBB. Då fick vi 5st fasta ip-adresser och en otroligt stabil lina. där hastigheten var konstant.
När man började erbjuda ADSL på stor skala och 100/10mbit tjänster började allting skita sig... Nu var det ett bra tag sen jag satt på en BBB lina... idag sitter jag på en Labs2 lina, vilket är helt underbart. På ett år har nätet gått ner 3 gånger, men varit tillbaka igen absolut en timme senare. Jag betalar 159kr månaden för 10/10mbit |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo jag har också samma problem just nu. Hade samma problem för en månad sedan också och då funkade allt igen dagen efter. Mitt gamla modem funkar fast bara med 12/1 som hastighet. Mycket irriterande svar man får från deras support också.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|