FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Använder mig för närvarande av proinets ÅF konto, det största för att det är de manligaste. Proinet är väldigt lätt att ha med att göra och man kan lätt kompromissa. Supporten är rätt så bra, inte högklass, men funkar i alla fall.
Dom har haft en del små driftstopp den senaste tiden, men inte allt för länge. De har vart "acceptabla" stopp om det finns nått som heter så inom den här branschen. Men det kan komma lite timeouts hit och dit har jag märkt. Supporten och informationen om stopp och vad som händer i Proinet-världen har förbättrats, vilket är ett stort plus. Rekommendera proinet? Självklart. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Slå du ut BGC så , så slutar stora delar av Sverige att fungera. Spränger du ett JAS plan i luften, så är det bara 250 miljoner åt helvete. Vilka delar av landet som defineras som landsbygd är väldigt subjektivt. Därav kanske man skall utelämna det. Malmö ärl en förort till Köpenhamn. Göteborg är en trevlig stad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
|
Varför skulle stora delar av Sverige sluta att fungera om man slår ut BGC? Skulle nog säga att det inte händer något om BGC flyger i luften mer än att P80 serverkunder kommer gnälla lite.
Visst Bangiro systemen kanske skulle blivit lite problem med men tror att dom har så stor backup på det att dom klarar få igång det på några timmar i full drift. För finns i grunden inget viktigt i BGC som skulle skada infrastrukturen i Sverige, finns betydlig viktigare noder som skulle göra sakda i verkligehten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer att BGC har ett bra skalskydd (liksom de flesta andra större serverhallarna i stan, det är knappast inbrottsskyddet som är vattendelare mellan bra och mindre bra hallar, inte när det gäller seriösa aktörer iaf), frågan är hur pass "bra" detta måste vara för att man ska ställa en server där. Även om skalskyddet såklart är viktigt, skulle jag nog titta mer på att internetanslutningen är stabil och redundant, att det finns rejäla kylanläggningar så man inte får värmeproblem och att det finns en fungerande redundans vad gäller strömförsörjning.
Vill man stirra sig blind på skalskydd rekommenderas IPonly's bunkerhall. Men de, liksom P80 har haft en del nätstörningar, och personligen skulle jag oroa mig betydligt mer över det (men självklart måste det finnas rejäla säkerhetsdörrar och larm så man inte råkar ut för ett inbrott). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
|
Citat:
BGC är ett skyddsobjekt och en bra serverhall. Sedan finns säkert andra bra serverhallar. Men dom är inte civila skyddsobjekt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
|
Citat:
Eller ett flygplan som råkar köra rakt in eller någon unge med ett raketgevär :P Så finns massa saker som kan ställa till med mycket utifrån, allt från vatten till fulla förare. Men självklart är reservkraft/kyla och redundans på alla sätt lika viktigt, utan el eller så så spelar det andra ingen roll. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror det är långt ifrån optimalt att placera en serverhall i ett bergrum. Visst, risken att någon forcerar väggen med en lastbil eller liknande som patrikweb skrev tidigare får väl anses som ytterst liten. Men hur många "riktiga" hallar ligger på marknivå? Ingen av de som jag varit i i alla fall.
Det är t.ex. svårare att få en bra kylning i bergrum. Dessutom får man väl väga olika risker (terrorister, fulla lastbilschaffisar m.m.) mot andra risker som t.ex. att det blir strömavbrott , att man får värmeproblem med servern p.g.a. undermålig kyla eller att någon råkar gräva av en fiberkabel... Men får att återgå lite till ämnet - du borde kunna hitta ÅF-konton som ger dig tillräckligt med utrymme, men i längden är nog en egen server bättre (Det är bra med en egen kuppé, som Martin Ljung sa). Då har du full kontroll. Om du känner att du inte riktigt kan/vill sköta servern själv brukar leverantörer kunna erbjuda managed-tjänster där de tar hand om allt på servern åt dig. Det blir såklart dyrare, men då har du egen maskin och någon som tar hand om allt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|