FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
GPL-licensen tolkas mer strikt + Retroaktiv ändring i alla tidigare versioner av mjukvaran.
Jag satt och ”forskade” lite efter forum idag, snubblade då över följande: http://www.simplemachines.org/commun...topic=184558.0 Är detta något som kommer göra att många bryggor - och allt vad det heter - slutar fungera framgent? Bör man omvärdera valet av joomla som CMS nu, eller är det jag som tolkar detta helt fel? Någon som har vidare information? :blink: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är lite svårt för dem att säga att det gäller tidigare version för har man en gång fått tillstånd till att göra en sak så vetefasen om de bara kan säga "nä nu får du inte ha det så där längre".
Måste rota vidare i det här för det finns ju en hel del komponenter som inte är GPL och som är nästan ett krav för att få Joomla att fungera optimalt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Kanske har att göra med Joomla 1,5 som ju är ett helt nytt system.
-Alla tidigare versioner kommer inte att supportas, men eftersom det finns mängder med hemsidor gjorda i detta så kommer supporten, componenter, modulet etc att behövas även i framtiden. ?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Citat:
SMF är ju kanon, men inte direkt GPL och helt fritt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Fast det finns inget vettigt alternativ till t.ex. Tags och iJoomlas SideBars. Bra prylar och vettiga priser. Att de inte är GPL är för min del irrelevant.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Om det stämmer så tror jag det kommer att slå tillbaks på Joomla ganska hårt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
storm i ett vattenglas om jag får säga min mening... det planeras/arbetas tydligen på ett api som skall låta proprietär kod köras under andra licensformer och inte betraktas som derivat.
det finns för övrigt dom som livnär sig på att koda extensions som är gpl med. man kan ta betalt för supportabonnemang mm. alledia har en temavecka nu där han varje dag intervjuar folk som släpper extensions med gpl, intressant läsning... http://www.alledia.com/blog/interviews/ Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Inte ändring per se utan att tolkningen ska gälla även tidigare versioner av Joomla = gamla komponenter och liknande som inte är GPL bryter mot licensavtalet. Detta trots tidigare försäkringar om att de inte gör det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
som jag förstår det så beror det på att licensen har misstolkats och att detta är den korrekta tolkningen.
det är ett problem och det är inte en perfekt situation, men jag är helt övertygad om att detta bara är en vägbula. jag kände också en viss oro när det blossade upp en het debatt, men efter hand har diskussionen blivit mer sansad och lösningsfokuserad vilket har reducerat min oro betydligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Jo men OSM vill ju inte vara med i diskussionen. Det är för mig nästan lika irriterande som när Mambo införde sin nya modell vilket fick de flesta utvecklarna att hoppa ur och starta Joomla.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|