Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vill ha egen rot för varje lokalt webbprojekt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-06-17, 18:03 #1
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Nu känner jag att det är dags att börja göra rätt från början.

Jag har en x:/www/ där det ligger massor av kataloger för alla mina webbprojekt.

Om jag någonstans i koden använder sökvägen "/whatever" så kommer jag ut i webbroten, vilket inte är så underbart - men på webbhotell etc är det ju såklart lungt då rotkatalogen alltid är webbplatsens egna rot.

Hur gör jag för att kunna göra så även på min locala apache (win32)-burk? Är det virtual hosts som gäller eller är det något annat?

Jag har fulhackat i flera år och det får gärna vara nog nu... Kanske kan jag också bli av med base-elementet i header också, men det kanske är värre.

Jag är pinsamt dålig på alla servergrejer så förvänta er inga extrema serverkunskaper.

Tack
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-17, 18:32 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
virtualhosts + hosts filen ska du leka med
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-17, 22:48 #3
Buffi Buffi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 21
Buffi Buffi är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2007
Inlägg: 21
Virtual hosts där du sätter DocumentRoot är det nog som gäller
Buffi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-17, 23:58 #4
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
går det att på något sätt (det kanske är helt orimligt) att varje katalog automatiskt får roten typ där indexfilen ligger? Det måste ju finnas något bekvämt knep som "alla andra" använder. Kan någon förklara hur resultatet blir efter man har rockat loss i virtual hosts-inställningarna?


Detta vore grymt... Tänk er denna struktur:

x:/www/a/
x:/www/b/
x:/www/c/

Och om jag på någon av dessa webbplatser länkar till "/" så kommer jag tillbaka till a/b/c beroende på vilken jag är i...
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-06-18, 00:30 #5
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Originally posted by totoo@Jun 17 2007, 23:58
går det att på något sätt (det kanske är helt orimligt) att varje katalog automatiskt får roten typ där indexfilen ligger? Det måste ju finnas något bekvämt knep som alla andra använder. Kan någon förklara hur resultatet blir efter man har rockat loss i virtual hosts-inställningarna?

Detta vore grymt... Tänk er denna struktur:
x:/www/a/
x:/www/b/
x:/www/c/
Och om jag på någon av dessa webbplatser länkar till / så kommer jag tillbaka till a/b/c beroende på vilken jag är i...

Låtsas att du är en webbläsare. När du blir tillsagd att följa en länk, vad har du då för information för att kunna följa länken?

1) Du vet adressen till den aktuella sidan (ex /a/ko/apa.htm)
2) Du vet adressen som står i länken (ex /anka/apa.htm)

Webbläsaren vet ingenting om att /a råkar vara en virtuell mapp på servern. Det är bara en helt vanlig mapp, precis som vilken annan mapp som helst. Den vet inte att den "borde" ha /a som rot istället för /, om du inte anger det med base-taggen (om jag nu minns rätt ang. base-taggen dvs :P )

Tänk nu att du är en webbserver. Webbläsaren befanns sig nyss på /a/ko/apa.htm, och har nu skickat en förfrågan om /anka/apa.htm. Servern vet följande:

1) Att det kommit en förfrågan om /anka/apa.htm
2) Ev. att servern vet att föregående sida var /a/ko/apa.htm

2:an bygger på att webbläsaren skickar med referer, men det ska man inte lita på. Vad händer om den inte finns, t.ex. för att användaren har kopierat länken och skickat till en kompis? Jo, då finns den inte. Och ibland så skickas den inte. Så i praktiken måste det räcka med att veta 1.

Det finns dock en sak jag inte sagt: Både webbläsaren och servern vet om vilket host-header/ip som används, och host-headern skickas alltid med när det gäller HTTP version 1.1, som i princip är det enda som används på nätet, tyvärr inte kompatibel med ssl dock, för ssl är det enda unika ip-adressen på den fronten..

Slutsats: Det finns _inget_ sätt att leka med rötter mer än just med host-headern, eller VirtualHost som jag har för mig att det heter i apaches config-fil.
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 21:54 #6
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag är fan helt värdelös på det här...

Jag antar att jag måste sätta upp en VirtualHost-tagg för varje projekt i webbkatalogen.

Sedan måste varje sådan tagg reagera på ett ip / namn och sedan därigenom ändra documentroot.

Jag förerar namn framför ip (om det nu är alternativen som finns) då dessa går att komma ihåg. Men ännu fränare vore det om den automatiskt fattade att den skulle sätta en ny root för alla kataloger i www.

alltså

c:/www/projekt1 => documentroot projekt1
c:/www/ost => documentroot ost

Men det kanske inte går att trolla på det sättet?

Men i alla fall, måste jag in och gräva bland dns-prylar och liknande för att få igång det här? Jag har kollat lite på apaches dokumentation men eftersom jag inte fattar ett skit om servrar (eller ens vet hur man gör dns-inställningar i windows xp) så känner jag mig lite lost.

Vill någon vänlig själ dela med sig av erfarenheter kanske? Det vore guld att få ordning på detta innan man slösat bort mer tid på att "gå runt" problemet i all evighet som jag redan har gjort under alla år.


Min första test ser ut såhär:

<VirtualHost *>
ServerName www.dit.xx
DocumentRoot "C:/www/dit"
</VirtualHost>

Då vill jag ju att documentroot ska ändras bara om jag skriver www.dit.xx men första upptäckten är ju att denna vhost reagerar även på rotkatalogen... Så det där måste jag ju ha fattat rejält fel.

Sen hur jag får www.dit.xx att fungera får bli nästa steg.
Tack tack
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 22:01 #7
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 382
Citat:
Originally posted by totoo@Jul 12 2007, 21:54
Jag är fan helt värdelös på det här...

Jag antar att jag måste sätta upp en VirtualHost-tagg för varje projekt i webbkatalogen.

Sedan måste varje sådan tagg reagera på ett ip / namn och sedan därigenom ändra documentroot.

Jag förerar namn framför ip (om det nu är alternativen som finns) då dessa går att komma ihåg. Men ännu fränare vore det om den automatiskt fattade att den skulle sätta en ny root för alla kataloger i www.

alltså

c:/www/projekt1 => documentroot projekt1
c:/www/ost => documentroot ost

Men det kanske inte går att trolla på det sättet?

Men i alla fall, måste jag in och gräva bland dns-prylar och liknande för att få igång det här? Jag har kollat lite på apaches dokumentation men eftersom jag inte fattar ett skit om servrar (eller ens vet hur man gör dns-inställningar i windows xp) så känner jag mig lite lost.

Vill någon vänlig själ dela med sig av erfarenheter kanske? Det vore guld att få ordning på detta innan man slösat bort mer tid på att "gå runt" problemet i all evighet som jag redan har gjort under alla år.

Tack tack
Jag har för mig att någonstans i dokumentationen för apache står att man kan få den att leta efter mappar som heter samma sak som det man skickar i hostheadern, vilket blir vad du är ute efter om jag förstått det hela rätt. Dvs, ingen konfiguration i apaches filer för varje nytt projekt. Men det, som allt annat, måste du självklart ställa in :P

Ang. att slippa namn, ja, du måste grejja i dnsservern, om du har en sådan, om du kör bara lokalt så kan du likaväl ta och ändra i den berömda hosts-filen, skickar då allting du vill ha till localhost.

Om du har egen dnsserver så borde du kunna skicka *.någonting till din dator, men i hosts-filen måste du nog lägga till en ny rad för varje nytt projekt
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-12, 23:17 #8
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Ja, det vore ju skitnice om den automatiskt kunde fatta det där.

Förövrigt har jag fått lösning på det nu, det var ju skitenkelt bara man hittade en dokumentation som var anpassad för nån som inte fattar ett skit om dnser och grejer.

Nu när jag ändå håller på så skriver jag en artikel om hur jag gick tillväga som jag snart lägger ut på min site. Jag passar ofta på att skriva när jag lär mig något nytt och om jag tyckte att det var lurigt att få tag i rätt info.

Stort tack till er alla som har hjälp till.
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 04:05 #9
totoos avatar
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
totoo totoo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
totoos avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 730
Jag fick ut en artikel om hur jag gjorde iaf.
Jag är ju noob inom ämnet men jag tror artikeln är ganska undervisande ändå.

http://www.deserveit.se/artikel/servertekn...27-virtual-host

Förövrigt har jag just konverterat hela länk/filstrukturen enligt de nya möjligheter som virtual host erbjuder. Om ni ser någon paj länk pga detta så är det väl bara att säga till.

Förut har jag förlitat mig på base-taggen i head, men sökrobotarna har ju inte förstått sig på den (jo, google och några till, men inte alla), så de har ju inte hittat rätt varje gång riktigt. Men nu ska nog mina 404r inte öka så drastiskt längre.

Skönt som fan att det funkar nu iaf...

Men om någon hittar på en automatisk lösning så är jag fortfarande intresserad av den!
totoo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-13, 18:50 #10
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Har inte med ämnet o göra.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:05.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017